DE DOLLE PITA

De franchiseketen La dolce pitta schept orde in het vaak te rommelige huishouden van pitazaken.

Pitazaken groeien als paddestoelen, maar verdwijnen nog vlugger als sneeuw voor de zon. De hygiënische kwaliteit is vaak bedenkelijk, de financiële leefbaarheid miniem. “Wij distanciëren ons van de andere pitamakers,” klinkt Jo Meyer vastberaden. “Wij zetten ons af van het typische interieur en de menukaart. Wij hebben geen oosters getint restaurant, maar zijn Europees.”

Jo Meyer is zaakvoerder van de cv Duo, die in het Antwerpse een keten van inmiddels vijf pitazaken uitbaat. De gedeponeerde merknaam La dolce pitta vergaarde er in zijn zevenjarig bestaan de nodige bekendheid. Brasschaat, Schilde, Stabroek, Nijlen en Boechout (sinds juni vorig jaar) tellen elk een dolce pitta, in een franchisingsysteem. “De franchisenemer is eigenaar van zijn zaak. Het startbudget bedraagt een miljoen. Hij betaalt een eenmalig entreegeld van 150.000 frank aan de franchisegever. In ruil krijgt hij steun, knowhow, begeleiding bij de opbouw en een stage.” De franchisegever Jo Meyer werkt niet met royalty’s. De franchisenemer koopt wel verplicht zijn goederen bij de cv Duo. De gezamenlijke aankoop en de gezamenlijke reclame (elke franchisenemer betaalt 2500 frank per maand), drukken de kosten. Menu(kaarten), de groene kleur van het interieur, de verpakking (zakjes, sauspotjes, zakdoekjes) en de prijzen zijn in de vijf zaken uniform. “Maar in tegenstelling tot de fastfoodketens is bij ons de persoonlijke aanpak zeer belangrijk. De klant komt niet enkel voor de kwaliteit van het voedsel, maar ook voor het contact met de uitbater.”

Klantenbinding wordt zwaar ondersteund. Kortingen, een zopas opgerichte La dolce pitta-club, merchandising(T-shirts, jassen, polo’s, aanstekers, notablok), een krantje en wedstrijden, moeten de klanten strikken. De consument kan in de zaak meteen zijn mening kwijt op een enquêteformulier.

Jo Meyer sleutelde aan de franchisingformule uit eigen ervaring. In 1981 wou hij een pitazaak openen in Knokke, maar het geld ontbrak. Samen met zijn drie broers opende hij een jaar later in de badplaats de pitazaak Meyer Bros. In 1990 scheidden de wegen. Jo startte de cv Duo, broer Bruno begon de pitagroothandel Pittaman. Een zaak die inmiddels ook onder de merknaam Pittaman pitavlees verkoopt in de grootwarenhuizen. De cv Duo wil inmiddels zijn activiteiten uitbreiden naar heel Vlaanderen. De vijf dolce pitta’s haalden in 1996 40 miljoen omzet, bereidden dertig ton vlees, en stelden twintig mensen te werk.

JO MEYER (LA DOLCE PITTA) Te veel pitazaken missen kwaliteit, persoonlijke aanpak en klantenbinding.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content