De digitalisering van het water

Ad Van Poppel medewerker Trends

De kranen- en doucheproducent Grohe heeft in Europa onder de merknaam Sense en Sense Guard serviceproducten op basis van big data gelanceerd. Het is een mooi voorbeeld van hoe het internet der dingen ingang vindt bij mensen thuis.

App

Jean-François Koeune, de algemeen directeur van Grohe Belux, toont hoe zijn smartphone gegevens over de watersensor in zijn huis weergeeft. Een sensor in zijn slaapkamer en een bij de watermeter houden in de gaten of er geen water is waar dat niet mag. Mocht de sensor water bespeuren, dan wordt de watertoevoer afgesloten. Sense is de naam van de individuele sensor en Sense Guard van het systeem dat de waterleiding ‘beheert’. Het systeem controleert ook de waterdruk en wegsijpeling van water.

Basisidee

Bert Depiere, Global Director Digital Innovation bij Grohe, herinnert zich hoe de ontwikkeling van de nieuwe producten begon met het inzicht dat er naast de twee klassieke grote verbruikposten van water, nog een derde ‘grootverbruiker’ was. 30 procent van het water in een huishouden wordt gebruikt voor de douche en evenveel voor het toilet, maar er gaat ook 10 tot 13 procent verloren door wegsijpeling. Denk aan een lopende wc of een klein lek. “Dat is een bron van ergernis en van kosten”, zegt Depiere. Vandaar het idee de schade voor te zijn met een digitaal systeem.

Voorspellen

Het doel is niet alleen mensen te waarschuwen dat er een probleem is met de waterleiding, maar ook te voorspellen dat er een probleem dreigt te ontstaan. Het systeem leert van de gebruiksgegevens op basis van algoritmen wat het normale verbruik is. Het waarschuwt als er anomalieën zijn. “Dan kan het water automatisch afgesloten worden of de gebruiker kan ervan op de hoogte gesteld worden”, zegt Depiere. Het waterverbruik kan bijvoorbeeld wijzigen als er een logé is, idem voor gezinsuitbreiding.”

Druk

Het systeem meet ook andere waarden, zoals de druk van het water. Depiere: “Een deel van waterschade wordt veroorzaakt door een te hoge druk in de waterleiding. Op lange termijn is een continu hoge druk niet goed. We kunnen zo aan preventie doen en een eenvoudige oplossing bieden aan de gebruiker. Dat is het voordeel van digitalisering: we verhogen het servicegehalte.”

Service

Volgens Depiere evolueert Grohe naar een bedrijf dat service verleent. Grohe heeft bijvoorbeeld ook een systeem dat leidingwater extra filtert, waarna het door toevoeging van koolzuur als bruiswater uit de kraan stroomt. Gezien alle informatie over uw verbruik via ingebouwde sensoren wordt doorgestuurd naar het internet, ontstaan nieuwe mogelijkheden. Het systeem kan bijvoorbeeld zelf nieuwe filters en koolzuurgasflessen bestellen wanneer de uwe bijna opgebruikt zijn.

Ad van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content