De digitale artisanale markt
De duizenden ontwerpers van originele babymeubels, juwelen van de toetsen van tikmachines of armbanden uit vissenleer leveren producten af van hoge kwaliteit. Maar vaak krijgen ze hun waren niet verkocht. Online artisanale marktplaatsen brengen een oplossing.
Het aanbod en de variatie aan juwelen, lampen, verrassende sjaals of kleren dat creatievelingen voltijds, deeltijds of na hun uren maken, is overweldigend. Hun luxeproducten zijn meestal duur omdat ze er uren werk aan hadden. Ze investeren het liefst zo weinig mogelijk in marketing om hun kosten te beperken.
Deze ambachtelijke ondernemers offeren vaak hun weekend op om op designmarkten te staan. Wie het slim aanpakt, kan zijn verkoop ook digitaal omhoog stuwen met marktplaatsen als DaWanda en Etsy, maar evengoed via Facebook. Etsy, de Amerikaanse marktplaats voor ambachtelijke producten, opende zijn Nederlandstalige site vorige maand. Zijn Duitse concurrent DaWanda deed dat al in augustus. Het zijn broedplaatsen voor kleine, vooral vrouwelijke ontwerper-ondernemers.
“DaWanda is inderdaad een marktplaats die de verkoop gemakkelijker maakt tussen verkoper en koper, maar beide partijen handelen zelf de transactie af”, zegt Sophie van Rooij, countrymanager van DaWanda Nederland, dat ook Vlaanderen bedient. De klant legt het product in zijn digitale winkelkarretje en kiest tussen de betaalmiddelen die de verkoper aanbiedt. De verkoper stuurt de bestelling vervolgens op. Per transactie strijkt DaWanda een commissie van 5 procent op. Dergelijke marktplaatsen zijn een vorm van social commerce, een mengeling tussen een e-commercesite als Amazon.com en een veilingsite als eBay, waar er ook direct contact is tussen de verkoper en de koper.
Tools helpen verkopers
Karla Vandebeek uit Limburg verkoopt als zelfstandige in bijberoep juwelen die ze maakt van oude typemachinetoetsen. Haar merknaam is Karlita. Aanvankelijk leverde ze haar producten zelf aan winkels, maar dat was zo vermoeiend dat ze een alternatief in de onlineverkoop zocht. Ze schat dat ze 60 procent van haar producten via Etsy verkoopt, 30 procent via DaWanda en de rest via andere kanalen. In 2007 al opende ze een e-winkeltje op Etsy, ze is al lange tijd present op de Duitstalige moedersite van DaWanda en maakt ook gebruik van de minder bekende marktplaats BlueCaravan, waarmee alleen verkoop in Australië mogelijk is.
“Etsy en DaWanda hebben een soortgelijke structuur, maar Etsy probeert harder om de community te benadrukken. Het werkte tools uit waarmee verkopers elkaar kunnen helpen.” Een voorbeeld van zo’n tool is Mystic, een soort curatorschap op de homepagina waarbij een Etsy-verkoper zijn favoriete producten van andere verkopers voorstelt.
“Wij bieden inderdaad veel diensten aan en proberen de community zo veel mogelijk te ondersteunen”, zegt Marta Pakovska, hoofd van Etsy Benelux. “We werken bijvoorbeeld met Teams, groepjes die zich verenigen rond een thema. Dat kan een ambacht zijn, maar ook een land of iets anders. Er zijn duizenden teams die elke dag op Etsy met elkaar informatie en kennis delen over het runnen van een eigen zaak. We geven de makers ook de mogelijkheid creatieve of ondernemerscursussen te volgen.”
Onlinemarktplaatsen zijn ondertussen zo populair dat er miljoenen producten op staan. Dat maakt het voor de verkopers bijzonder moeilijk om op te vallen. “Je moet zorgen dat je gevonden wordt”, zegt Vandebeek, die 95 procent van haar producten in het buitenland verkoopt. “Je kan dat doen door rekening te houden met zoekmachineoptimalisering bij de listings van je producten, je titels goed op te bouwen en je ervan bewust te zijn hoe Google of Etsy omgaan met de tags die je gebruikt.”
De juwelen van typemachinetoetsen doen het uitstekend. “Ik maak winst op mijn activiteit, zelfs in tijden van crisis”, zegt Vandebeek, die halftijds voor de stad Genk werkt. “Toch zou ik het niet voltijds willen doen. Met het statuut van zelfstandige in bijberoep zijn een hele hoop zaken, bijvoorbeeld een hospitalisatieverzekering, gegarandeerd via mijn vaste job. Ik behoud ook mijn creatieve vrijheid om dingen uit te proberen, terwijl dat misschien anders zou zijn als ik dit als hoofdberoep zou doen.”
Europese expansie
Zowel DaWanda als Etsy kiest voor een expansiestrategie in Europa, waarbij ze de afgelopen maanden hun website in nieuwe talen beschikbaar maakten, waaronder het Nederlands. DaWanda profileert zich sterk als het Europese platform. “In 2009, drie jaar na de oprichting, was DaWanda voor het eerst winstgevend”, zegt Van Rooij. “We investeren volop om ons platform uit te rollen in Europa. We willen nu eerst op korte termijn veel nieuwe shops openen en proberen de ontwerpers daarbij te helpen.”
Anna Sickinghe kende DaWanda en Etsy nog niet toen ze anderhalf jaar geleden besloot om met AnnaCréation.be zelf een nieuwe website te lanceren om haar zelfgemaakte oorbellen te verkopen in Europa. “De site is pas open. DaWanda gebruik ik niet en Etsy nu wel om onderdelen te kopen, niet om zelf te verkopen.” Tot nu verkocht de vrouw van de topman van Telenet, Duco Sickinghe, de oorbellen vooral via thuisverkoop.
DaWanda probeert onder meer via designmarkten ontwerpers te overtuigen een onlinewinkeltje te openen op het platform. Om hen daartoe aan te zetten, kan dat voorlopig gratis, terwijl het in Duitsland betalend is. Vanaf volgend jaar wil DaWanda vanuit Nederland de Vlaamse consumenten naar het platform leiden door gebruik te maken van zoekmachinemarketing, e-mailmarketing, pr en sociale media. Die laatste zijn van groot belang.
“We werken met Facebook, YouTube-filmpjes, Pinterest en blogs waarin we de verhalen vertellen van de designers”, zegt Van Rooij. Etsy is allerminst van plan de Europese markt uit handen te geven. “Wij hebben veel Europese makers”, zegt Marta Pakovska van Etsy. “In 2011 is het aandeel van kopen en verkopen uit Europa bij Etsy met 86 procent gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor.”
Verkoopkanalen
De Luikse Florence Saâdi heeft met haar merk Florica, dat kledingaccessoires voor vrouwen maakt, een winkel op DaWanda, haar eigen website en ze verkoopt haar accessoires ook in het winkeltje in haar atelier en in boetieks. In tegenstelling tot juwelenmaakster Vandebeek kiest ze voor een strategie met zo veel mogelijk verkoopkanalen, zelfs al levert dat soms kleine marges op. “Ik wil dat de prijs voor de klant overal gelijk is, maar de boetieks nemen soms 30 procent marge.”
Saâdi, die naast Florica halftijds werkt als graficus, probeerde enkele jaren geleden een winkel op Etsy, maar gaf die na een paar maanden op. “Het grote voordeel van DaWanda is dat je geen vast bedrag hoeft te betalen per artikel dat je op de site plaatst.” Zeker nu de crisis zich laat voelen en de verkoop tegenvalt — ze maakt geen winst op haar verkoop — vindt Saâdi die listings een drempel. “Als ze er niet zouden zijn, zou ik ook op Etsy aanwezig zijn.”
Zowel Vandebeek als Saâdi zag haar verkoop stijgen doordat de marktplaatsen hun producten uitkozen voor hun promoties met een groot bereik. Maar is een eigen website niet gewoon voordeliger in plaats van zo’n marktplaats? Dan hoeven ontwerpers geen commissies of listings te betalen en zijn ze niet afhankelijk van de marktplaats die de gebruiksvoorwaarden eenzijdig kan wijzigen.
“Ik heb ook een site gehad”, zegt Karla Vandebeek. “Maar ik ben ermee gestopt omdat ik er te veel moeite voor moest doen. Als ik kijk naar de kostprijs en de promotie die de onlineplatforms voor mij doen, dan is dat voor mij veel voordeliger. Dat er een community is en dat je je eigen blog hebt, zorgen er bovendien voor dat je het verhaal achter je product kan vertellen. Dat is heel belangrijk, want het unieke van iemand die handgemaakte dingen maakt, is dat je unique selling proposition is dat het je eigen producten zijn.”
BENNY DEBRUYNE
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier