De comeback van Carrefour
Carrefour en Delhaize zijn in België in een hevige strijd gewikkeld om de tweede plaats op de retailmarkt, achter het ongenaakbare Colruyt. De remonte van Carrefour is verrassend.
Enkele jaren geleden werd volop gespeculeerd over hoelang Carrefour nog in België actief zou blijven. De retailer wilde minstens het nummer twee zijn in elk land waar hij winkels had. Concurrent Delhaize leek die positie in ons land definitief te hebben veroverd. Delhaize had geprofiteerd van de zwakte van Carrefour België. In 2010 was die keten na een paar moeilijke jaren overgegaan tot een forse herstructurering. Het aanhoudende sociale conflict dat daar het gevolg van was, gaf het marktaandeel nog een grotere knauw.
Maar Carrefour is aan een opmerkelijke comeback bezig, zegt retailexpert Chris Opdebeeck van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Marketing Map. “In 2008 verkocht Carrefour nog 740 miljoen euro meer dan Delhaize. In 2010 verkocht het opeens 92 miljoen minder. Maar vorig jaar heeft Carrefour zijn achterstand teruggebracht tot 2,5 miljoen euro. En afgaand op de groeicijfers van het eerste kwartaal is Carrefour wellicht weer het nummer twee in België.”
Positieve sfeer
Zowel Carrefour als Delhaize haalde in 2012 een jaaromzet van ongeveer 5,7 miljard euro. Maar eigenlijk is Delhaize de enige die echt is vooruitgegaan. Carrefour zit nog altijd onder zijn niveau van 2008. Toch is de keten gezonder dan in 2008. “Carrefour heeft een deel van zijn winkelnetwerk laten overnemen door de Groep Mestdagh, die onder het merk Champion opereerde en nu voortgaat met de formule Carrefour Market. Die combinatie blijkt goed te werken. Er is weinig omzetverlies geweest. Bovendien blijven de hypermarkten van Carrefour in België goed presteren. In Frankrijk daarentegen zijn die een zorgenkind. Een andere oorzaak van de heropleving is het verbeterde sociale klimaat bij Carrefour. Dat het personeel weer in de keten gelooft, heeft een veel positievere sfeer op de winkelvloer gebracht”, zegt Opdebeeck.
Carrefour en Delhaize hebben volgens Opdebeeck elk een marktaandeel van ongeveer 22 procent. Daarmee liggen ze ver achter op marktleider Colruyt. Die retailer, die onder meer actief is via zijn gelijknamige supermarkten en de buurtsupermarkten Okay en Spar Retail, haalt een marktaandeel van 28 procent. De 230 winkels onder het merk Colruyt presteren het best. De laagsteprijzenstrategie blijft goed renderen.
Het aandeel van de zelfstandige uitbaters in de omzet van Colruyt is afgenomen. Dat is opvallend, want bij Carrefour en Delhaize zijn de winkels die door zelfstandigen worden uitgebaat de voorbije jaren juist belangrijker geworden. Bij beide ketens komt de bijdrage van de franchisenemers aan de omzet uit rond 50 procent. Om hun activiteiten uit te breiden, kiezen beide ketens er vooral voor om samen te werken met zelfstandige uitbaters.
Outsider Albert Heijn
Colruyt overklast de concurrentie ook door per vierkante meter winkeloppervlakte een jaaromzet van 14.000 euro te genereren. Geen enkele andere keten doet beter. De meeste grotere winkels moeten tevreden zijn met een rendement van ongeveer 10.000 euro per vierkante meter — ook outsider Albert Heijn, die in Vlaanderen sinds kort vijftien supermarkten heeft. “Waarschijnlijk heeft de Nederlandse retailer in 2012 een omzet van 15 miljoen euro gehaald”, zegt Opdebeeck. “Dit jaar kan dat oplopen tot 20 miljoen, omdat ze nu allemaal uit de opstartfase zijn.”
STIJN FOCKEDEY
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier