DE BLADENDOKTER
De carrière van de Nederlander Rob van Vuure (52 j.) verloopt volgens een vast patroon. Een blad van de Nederlandse uitgeverij VNU (Vereniging Nederlandse Uitgevers) haalt hem in als hoofdredacteur, vervolgens restylet van Vuure dat magazine, waarop de verkoop steevast met 20 % toeneemt. Rob van Vuure dankt er zijn bijnaam aan als bladendokter van de VNU.
Wat is Van Vuures recept ? “Je moet je heel duidelijk profileren naar de doelgroep. Daarbij is een heel belangrijke rol weggelegd voor de cover, die een vertaling van het blad naar de lezer toe is. Je moet opvallen in de kiosk, zodat de lezer je ziet. Zo kiest Yes een blad voor jonge vrouwen waarvan ik nu vier maand hoofdredacteur ben voor een plezierige uitstraling en een jonge vrouw op de cover.”
In het begin van zijn loopbaan wijst nochtans niets erop dat Van Vuure in de journalistiek zal terechtkomen. Rob van Vuure volgt een opleiding als onderwijzer en geeft vijf jaar les in de lagere school. Maar de schrijfmicrobe begint steeds meer te kriebelen. Hij solliciteert succesvol bij Libelle, waar hij vijftien jaar lang het mooie weer maakt. Eerst als journalist, later als afdelingschef en ten slotte negen jaar als hoofdredacteur. Van Vuure : “Sleutel van die opgang was dat ik een beetje de man van de ideeën was.” Die ideeën en de strategie om vooral te mikken op de losse verkoop stuwden Libelle voorbij concurrent Margriet.
Waarop Margriet in ’87 prompt Van Vuure aanzoekt als hoofdredacteur. “Ik ging er meteen op in. Dat gaf wel wat spanningen die te vergelijken zijn met een overstap van een trainer van Ajax naar Feyenoord,” zegt de voetballiefhebber die een seizoenskaart van Ajax bezit. Margriet remonteerde niet echt, maar ook hier was het mikken op de losse verkoop deugddoend. “Dat houdt een blad agressief en alert,” zegt van Vuure.
Vier jaar later trekt het jongevrouwenblad Viva aan zijn mouw. Daar doet Van Vuure een eerste maal een grondige restyling : een jongere ploeg en een duidelijker boodschap naar de lezers is het credo. Concreet betekent dat veel relatie-onderwerpen aan bod komen. De losse verkoop stijgt met 20 %.
Daarna komen achtereenvolgens het vrouwenblad Avenu en de Nederlandse Panorama aan de beurt. Van Vuure vormt Panorama succesvol om van een familieblad naar een mannenblad. De verkoop stijgt opnieuw met 20 %.
Vier maanden geleden wist Yes dan van Vuure te strikken. “Het zal zeker niet het laatste blad zijn dat ik onder handen neem,” zegt de hoofdredacteur, die getrouwd is met de hoofdredactrice van het Nederlandse glamourblad Beaumonde en twee zoons van 15 en 21 heeft. Op zondagochtend wacht de duivenliefhebber ongeduldig zijn beestjes op, voorlopig zonder veel succes. “Wil je in België vertellen dat ik op zoek ben naar enkele goeie duiven ?”
ROB VAN VUURE (HOOFDREDACTEUR YES) Mikken op de losse verkoop houdt een blad agressief en alert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier