De beste managementboeken van het voorbije decennium

Marc Buelens
Marc Buelens Professor-emeritus aan de Vlerick Business School.

Het millennium startte zeer snel met de combinatie van het openbarsten van de grootste zeepbel (tot dan!) en de grootste fraude (Enron). Geen goed klimaat voor managementboeken. Maar dan kwam Good to Great van Jim Collins en de volgende jaren van het nieuwe millennium werden erdoor gedomineerd. Het boek werd heel snel opgenomen in de lijstjes van de beste managementboeken aller tijden. Eindeloos gelauwerd, maar toch niet mijn nummer één (zie nummer drie).

De vier eerste boeken komen uit 2007. Toeval, of moest men echt eerst de zeepbel verteren? In dat geval zullen we voor 2017 ook weer niet veel nieuwe goede managementboeken zien…

1. Nassim Taleb. The Black Swan (2007). De auteur is radicaal arrogant in zijn scepticisme en een van de weinigen die durft te lachen met de ‘maakbare managementwereld’. Een intellectuele hoogvlieger, een schrijfstijl Herman Brusselmans waard, met vele spottende waarschuwingen aan het adres van alle superzelfzekere en zelfverklaarde profeten die weer eens een zinloze voorspelling doen.

2. Chip Heath & Dan Heath. Made to Stick (2007). Een schitterend lees- en doeboek om te vermijden dat uw boodschappen verloren gaan. Na dit boek zult u nog beter begrijpen waarom een powerpointpresentatie meestal verloren tijd is. En Dan Heath is de charmantste Texaan die ik de jongste tien jaar ontmoet heb. Het boek sluit aan bij The Tipping Point van Malcolm Gladwell, een man die erin geslaagd is om in dit decennium drie steengoede bestsellers te schrijven. Want hij schreef ook nog Blink en Outliers. Eens te meer blijken journalisten de meest competente auteurs van managementboeken.

3. Phil Rozenzweig. The Halo Effect (2007). Dit boek legt haarfijn uit dat de boeken die de magische oplossing voor al je managementproblemen beloven gewoonweg oplichterij zijn. Een van de weinige auteurs die de heilige Jim Collins durft aan te vallen en durft te beweren dat alles wat Collins beweert wel waar kan zijn, maar net zoals horoscopen en grafologie gebouwd is op los zand. Geen boek om een feelgoodgevoel aan over te houden, maar wel om scherper feit en fictie te scheiden.

4. Don Tapscott & Anthony Williams. Wikinomics (2007). Een heel fris boek over wat de nieuwe economie echt betekent. Ongetwijfeld het ‘rijkste’ boek van het decennium. Vol toepassingen uit alle denkbare sectoren. Wie dat boek had gelezen, had al over het Canadese bedrijf Magna geleerd, vele jaren voor de Vlaamse regering.

5. Hans Strikwerda. Van Unitmanagement naar Multidimensionele Organisatie (2008). Dat heeft terecht enkele weken geleden in Nederland de prijs gekregen voor het beste managementboek van het jaar. Een indrukwekkend intellectuele prestatie om de volledige organisatietheorie te actualiseren. Verplichte lectuur voor al die melige organisatieadviseurs die nog steeds ‘change’ en ‘zingeving’ als hun meest radicale concepten hanteren.

6. Jim Collins. Good to Great (2001). 10.000.000 Elvis-fans can’t be wrong. Miljoenen goed opgeleide managers zweren bij Collins. Zijn grootste les: wees nederig, kijk eerst naar wie in het busje zit en laat het pas dan vertrekken en wees niet altijd haantje-de-voorste. Om de tien pagina’s schitterende samenvattingen van wat voorafgaat. Meer hoef je echt niet te lezen. Want de voorbeelden over Fannie Mae als great bedrijf klinken wat zuur.

7. Morrell & Capparell. Shackleton’s Way (2001). Als u niet graag zeemzoete verhaaltjes over leiderschap leest, lees dan dit keiharde verhaal over ontbering, opoffering en eindeloos geduld. Met schitterende analyses. Echt inspirerend zoals een verhaal over the greatest leader ever toch moet zijn.

8. Kim & Mauborgne. Blue Ocean Strategy (2005). Insead heeft bewezen dat het net als Harvard Business School een echte marketingmachine op gang kan krijgen. In een vrije markt wint niet altijd het beste product, maar wel het best verkochte. Het boek zelf is niet eens een voorbeeld van een Blue Ocean, een plaats waar je kunt winnen zonder te vechten, want het is gewoon een boek, dat het met klassieke marketing ‘gemaakt’ heeft. Wel een boek met heel veel volgelingen.

9. Akerlof & Shiller. Animal Spirits (2009). Waarom liep het fout vanaf 2007? En waarom zal het blijven foutlopen? Een grondige multiwetenschappelijke analyse van het onvertelbare concept animal spirits.

10. Buelens & De Stobbeleire. Grootmeester in Leiderschap (2008). Elk lijstje is eigenzinnig. En dus heb ik er een boek op gezet dat ik twee keer heb moeten laten liggen wegens ‘te moeilijk om te schrijven’. Als je dan toch nog tevreden bent over het eindresultaat, dan moffel je het maar binnen op nummer 10. En natuurlijk ook omdat Katleen zo’n competente en fijne collega is.

DE AUTEUR DOCEERT MANAGEMENT AAN DE VLERICK LEUVEN GENT MANAGEMENT SCHOOL

Marc Buelens

De vier eerste boeken komen uit 2007. Toeval, of moesten we echt eerst de zeepbel verteren?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content