De bal moet over het net
Postorderbedrijf SporTec gaat naar het net. De overschakeling naar e-commerce moet een ‘passing shot’ van de klassieke winkels vermijden.
Het kransje postorderbedrijven dat zich op tennisartikelen toelegt, is in België dun bezaaid. Marktleider Fraver groeide uit de BVBA Tec, die op het eind van de jaren zeventig door Gentenaar Frank Verzele en zijn vader werd opgericht. Ze vonden een nieuwe niche in de sportmarkt: de postorderaanpak. In 1984 werd Tec herdoopt in Fraver. Drie jaar geleden werd het bedrijf overgenomen door het Amerikaanse Gamma. Fraver is de koepel waaronder SporTec opereert. Naast SporTec vindt ook het Franse Cati een onderkomen onder Fraver, dat met zes personeelsleden vorig jaar een omzet van 64 miljoen frank realiseerde.
Tussen 1990 en 1997 beleefde de Europese tennismarkt een heuse malaise. “In Duitsland liep de handel in tennisproducten met liefst 46% terug,” vertelt Philippe Mertens (40), zaakvoerder van Fraver. “In België was de inkrimping meer dan een derde.” In september 1999 stapte Frank Verzele op en afgelopen maart betekende het vertrek van zijn vrouw Marie-Anne Van Haute dat de directe band met de stichters was doorgeknipt. Philippe Mertens is nu bezig met een herstructurering van het bedrijf. Mertens: “We willen ons toeleggen op direct marketing. Daarom hebben we ons computerprogramma aangepast zodat we meteen een duidelijk profiel van onze cliënt krijgen en hem gericht kunnen benaderen.”
Mertens mikt met SporTec volop op de e-commerce. “We bereiden actief onze website voor, maar de verhuis in mei 1999 van hartje Gent naar Sint-Denijs-Westrem en de investeringen in de automatisering hebben aan ons rendement geknaagd. Daardoor is de uitbouw van de website een beetje vertraagd. Ik maak me sterk dat we volgend jaar duidelijk op het web aanwezig zullen zijn.”
Philippe Mertens is zich goed bewust van de gespannen relatie tussen zijn bedrijf en de klassieke tenniswinkels, maar benadrukt dat SporTec niet op een prijzenoorlog uit is. “We bieden een zeer ruim aanbod aan en proberen met scherpe prijzen cliënten te winnen. Om hun producten in huis te halen, hoeven ze niet eens meer uit hun zetel te komen.” De fitheid van de Belgische tennissers zal er wel bij varen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier