De automatische sigaret

De firma Packjet uit Ronse is sigarettendieven te snel af met een revolutionaire automaat. De eerste automaat is geïnstalleerd, de export volgt in ’97.

In de Willebroekse Steenweg naar Dendermonde staat een wereldprimeur. Niets laat vermoeden dat achter de kraakheldere etalages van de lokale supermarkt Amelinckx een revolutionair prototype van een sigarettenautomaat schuilgaat.

Anderhalf jaar sleutelden rookgigant Philip Morris, fabrikant van displays Dimaplast, de distributeur van automaten Crownmatic en zaakvoerder Ronnie Amelinckx aan het produkt. Tien miljoen werd erin gestopt. “Deze automaat biedt een totaaloplossing,” klinkt Paul Vanderdonckt, zaakvoerder van de bvba Crownmatic, overtuigd. “Met deze toestellen gaan we worldwide,” voegt de gewezen handelsattaché in het Verre Oosten er zelfbewust aan toe.

De nieuwe automaat maakt stapels sigaretten aan de kassa overbodig. Een scherm aan de kassa toont de diverse merken. De klant duidt met een druk op het scherm het favoriete merk aan. Het pakje ploft, via een ingenieus buizensysteem en voortgedreven door windkracht, naast de kassierster in een bakje. De eigenlijke voorraad sigaretten bevindt zich tot honderd meter ver in het magazijn.

“De verkoop van sigaretten is in elke supermarkt een probleem,” stelt Vanderdonckt. “Niet het produkt zelf stelt problemen, maar wel de diefstal ervan. Eén van de grotere ketens in België lijdt jaarlijks een verlies van 35 miljoen frank door diefstal van sigaretten. Tien jaar geleden was dat zelfs 160 miljoen. En dieven worden steeds driester. Ze rijden met een wagen een etalage stuk en laden de sigaretten op.”

IMPULS.

Ronnie Amelinckx beaamt. Hij was zelfs gestopt met de verkoop van sigaretten. Tot het prototype twee maanden geleden werd geïnstalleerd. “Sigaretten kosten veel en brengen weinig op. Maar het is een noodzakelijke service voor de klant. Voor mij is het belangrijkste voordeel ruimte aan de kassa.” Het fundamentele verschil is immers het verdwijnen van alle sigaretten uit de verkoopruimte. Ze zijn getransfereerd naar één centrale opslag. Bij Amelinckx bevat die voorraad de gemiddelde verkoop per week (2400 pakjes). “In z’n totaliteit biedt de automaat 65 % voorraadreduktie,” beweert Vanderdonckt. “Vrije ruimte aan de kassa is erg belangrijk. Want daar is de ruimte het duurst. Aan de kassa moet plaats zijn voor impulsaankopen.” Bovendien wordt het toestel zonder problemen bijgevuld terwijl het werkt. Het personeel moet zich niet tussen de kassa’s wringen om de rekken aan te vullen.

Volgens Jan Amelinckx, broer van Ronnie, werkt de automaat feilloos. Hij heeft zelfs geen kinderziekten. “Wij dachten dat de klant onwennig zou zijn voor het computerscherm. Niets van, het systeem is onmiddellijk ingeslagen. Na een paar weken haalden we weer de sigarettenverkoop uit het verleden.” Het systeem laat slechts één bestelling per beurt toe, maar werkt snel.

Anderhalf jaar sleutelden Philip Morris, Crownmatic, Amelinckx en Dimaplast aan het toestel. In juli 1995 richtte Vanderdonckt de NV Packjet op. Deze firma zal de nieuwe automaat fabriceren. Momenteel wordt gewerkt aan modulaire samenstellingen (vier tot veertig kassa’s) voor de automaat. Nog in januari worden twee systemen geïnstalleerd ; de vragen uit Zweden, Nederland en Duitsland rollen binnen. “Maar voorlopig beperk ik me tot België,” houdt Paul Vanderdonckt de boot af. “Vanaf 1997 starten we met export.” Waarschijnlijk zal dat gebeuren via licentiehouders (de automaat is gepatenteerd). De installatie van een automaat kost volgens een “voorzichtige schatting” 150.000 frank per kassa.

EXPORT.

Export kan voor Paul Vanderdonckt geen probleem zijn. Achttien jaar lang vertoefde hij als commercieel attaché in Belgische ambassades in het Verre Oosten. In 1985 stapt hij zelf in het bedrijfsleven. “Ik had de nodige ervaring met het promoten van Belgische produkten. Waarom zou ik m’n eigen produkten niet verkopen ?” In 1989 rijst de bvba Crownmatic uit de grond, met Vanderdonckt als grootste aandeelhouder. De firma verdeelt automaten van Spaanse, Nederlandse en Amerikaanse makelij. Crownmatic is marktleider voor de distributie van sigaretten met het merk Jofemar. Ook drank en snoep rollen uit de automaten. Crownmatic sluit geprivilegieerde partnerships met Hartog Union ( Ice Tea) en Philip Morris. Sinds 1989 verkocht de firma uit Ronse 6000 automaten. “Zes jaar geleden was België een woestijn op het vlak van automaten. Er was slechts één bedrijf met een kwasi-monopolie, het Japanse Vendo.” De nieuwe automaat, met opnieuw als geprivilegieerde partner marktleider Philip Morris, is een nieuwe stap in de expansie.

WOR

PAUL VANDERDONCKT (CROWNMATIC) EN RONNIE AMELINCKX (SUPERMARKT AMELINCKX) Met eigen uitvinding kan diefstal van sigaretten volledig vermeden worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content