DE AFSLANKER

Gymfi begon als fitnesscentrum, maar produceert vandaag “slank” brood en “anti-kramp”-drankjes. Dingen waar, zo blijkt nu, ook Japanners verzot op zijn.

Het familiebedrijf Gymfi in Tessenderlo de naam komt van Gym-fitness presenteert zich als “afslankingsspecialist”. Maar afslanken doet Gymfi zelf niet, integendeel.

Gymfi-directeur Florent Vanlommel werd in 1964 ingenieur scheikunde-voeding. In 1983 startte hij zijn eigen bedrijf. “Ik ontwikkelde een speciaal brood,” vertelt hij. “Het product én de methode heb ik onder een Europees octrooi geplaatst. Daar lag de inspiratie voor ons bedrijf. Mijn echtgenote baatte hier een fitnesscentrum uit. De foutieve voedingswijze van haar klanten inspireerde me om een product te bedenken, dat een alternatief bood voor zoetdranken. Met de commercialisatie van de Gymfi-producten begonnen we eind 1983-begin 1984. Na vijf jaar hebben we het sportgebeuren gelaten voor wat het was ; we zijn uitsluitend met voeding verdergegaan.”

Zowel de omvang als het verkoopcijfer van Gymfi namen toe. Inmiddels zijn ook de twee kinderen van Vanlommel in de zaak ingewerkt. “Vandaag zijn we met vijf. We zoeken bedrijven op de markt die een goede infrastructuur en logistiek hebben voor de verdeling van onze producten. Zo is er Codagex, de nummer twee in het leveren van fietsonderdelen en exclusief Benelux-verdeler van de Italiaanse Colnago-fiets, het rijtuig van ex-wielrenner Eddy Merckx.”

In 1995 haalde Gymfi 20 miljoen omzet. “Dit jaar wordt dat cijfer minstens verdubbeld,” zegt Vanlommel erg zelfverzekerd. “Dankzij onze uitvoer naar Mitshui, onze eerste afnemer in Japan. We exporteren ook al naar Frankrijk, Zwitserland, Nederland en weldra komen daar ook Duitsland en Italië bij.”

De 3 Action Sports Drink kwam in 1992 op de markt. Vanlommel verduidelijkt : “Men vroeg me of ik geen doeltreffend drankje had tegen krampvorming bij sporters. Het antwoord was een mengsel van suikers, eiwitten, zouten en mineralen. Zo gaan we de vorming van melkzuur in de spieren tegen.”

Mitshui heeft in Japan onder meer een verkoopafdeling voor sportmensen. “Voor ons is dat een mooie springplank naar het Verre Oosten. Dat contract biedt perspectieven. Een eerste container was goed voor 5 miljoen frank. De Japanners zijn zelf naar ons gekomen. Ze leerden ons product in Frankrijk kennen.”

Gymfi kijkt uit naar een nieuw bedrijfsgebouw. Het huidige biedt geen expansiemogelijkheden meer. De toekomst schat Vanlommel erg rooskleurig in. “Ik ben nu 54 en heb twee kinderen met een stevige commerciële opleiding. De opvolging is verzekerd. En we werven aan. Dit jaar en de volgende jaren.” Alles is dus kits.”

FLORENT VAN LOMMEL (GYMFI) Japanners ontdekken krachtdrank uit Tessenderlo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content