De aap gaat mondiaal

“Als je die job aanneemt, stijg je zeven graden in mijn achting,” zei de zestienjarige dochter van Andrew Walker toen een headhunter hem een jaar geleden benaderde. Hijzelf had nog nooit van Kipling gehoord. Momenteel is Walker chief executive van de fabrikant van accessoires waaraan steeds een aapje hangt.

W alker verliet Engeland voor Antwerpen. Dochterlief volgde hem enthousiast. De indruk dat Kipling alleen populair zou zijn bij schoolkinderen en jonge meisjes, is fout. Steeds meer moderne nomaden zeulen op luchthavens met bagage waaraan een aapje bengelt. Van jumbo reistassen tot lightwear handenvrije laptoptassen. Dit najaar lanceert Kipling Twister, de tassenlijn met de twee gezichten. Je draagt ze binnenstebuiten of andersom.

Vorig jaar werd het Antwerps bedrijf verkocht aan de Zwitserse holding UBS Capital. Nu gaat de aap mondiaal. De Zwitsers zetten er de beuk in.

In de herfst wordt Kipling “volledig opengetrokken”. Momenteel is Kipling dé hype in Brazilië. “Brazilianen bieden geld om een Kipling-winkel te mógen openen!” aldus Walker. De Antwerpse aap wordt verkocht in meer dan 5000 verkooppunten. De financiële inbreng van de UBS-bankiers, hun internationale managementervaring, plus het team van getalenteerde Antwerpse designers moeten zorgen voor de wereldwijde explosie. De Antwerpse zakenman Tony Gram blijft een groot deel van de aandelen behouden en houdt zijn zit in de raad van bestuur.

In consumentenprijzen heeft Kipling een omzet van 8,4 miljard frank. Die zit vooral in de verkoop van reistassen en tassen, gevolgd door schoenen, kleding, brillen, horloges en juwelen.

De comeback van denim.

In Brussel, waar de nieuwe herfst-wintercollectie gepresenteerd werd, stelden we de comeback van het denim vast. Maar niet het serge de Nîmes dat wij kennen. Het nieuwe hightech-materiaal – een mengeling van nylon en katoen voor onder meer tassen – komt uit het labo. Dat vertaalt zich in een blauw denim uitzicht met metaalglans aan de buitenkant en een waterdichte, als latex aanvoelende voering die vaak van een sterk contrasterende kleur is.

Voorts stort Kipling zich ook op de algemene arts & crafts-trend. Handwerk is weer in: haken, breien, naaien, het moet er allemaal een beetje als huisvlijt uitzien. Ook is er de originele materialenmix om tot nieuwe effecten te komen. De tassen krijgen nieuwe vormen die tevens praktisch moeten zijn.

En de verschillende stijlen worden ook nog eens gemixt. Twister heet de nieuwe tassenlijn die geïnspireerd is op de army look en verrijkt met de herkenbare Kipling details. De lijn moet ecotrend en technologie verzoenen. Het gaat om een bijzondere manier om materialen, kleuren en modellen te combineren. De buitenkant oogt discreet, van binnen is de tas turkoois, oranje of rood. De hogergenoemde mix van denim met nylon geeft een speciaal lichteffect. De metalen Monkey in zamac roesteffect die bij de tas hoort, oogt artisanaal en sluit aan bij de army look. De tassen krijgen verschillende gebruiksmogelijkheden. Een tas kan reizen van de heup naar de de schouder en opgevouwen eindigen als elegant avondtasje.

Girl power.

“De Twister-lijn is uitgesproken hip, helemaal girl power, voor vrouwen van 18 tot 25. De draagster kent alles van fashion en probeert die ook te volgen”, klinkt het bij Kipling. Aan het materiaal worden hoge eisen gesteld. Er is voortdurend controle op kleur, waterdichtheid, wrijving, en allergie tegen bepaalde kleuren.

Het kleurenpalet van de Kipling-Basiccollectie is geïnspireerd op de comeback van handwerk en folkloristische elementen. Er is een waaier van groentinten: flessengroen, watergroen, fris groen en tonen die aanleunen bij turkoois en petroleumblauw. Gekreukt nylon speelt de hoofdrol. Ook de basic-lijn volgt de tendens naar kleine handtassen en platte schoudertassen die als lichaamstas gedragen worden. De verticale messenger bag, nu al populair in het straatbeeld van Tokyo, neemt een belangrijke plaats in in het gamma. Voorts zijn er de nieuwe gekruiste modellen en de rugzakken met een nieuw draagsysteem.

Stany Hemiger

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content