David Beckham gaat opnieuw in zee met H&M
In 2012 presenteerde David Beckham zijn eigen ondergoedlijn bij H&M. De samenwerking tussen de Engelse voetballer en de Zweedse modeketen krijgt nu een vervolg met een nieuwe selectie ‘Modern Essentials’ en een nieuwe collectie Bodywear. Trends Style sprak met Andrea Löwenstam, Head of Design Menswear bij H&M.
De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz, beter bekend als H&M, werd opgericht in 1947 en is al meerdere jaren een voorloper op het vlak van ‘betaalbare luxe’. Het merk biedt niet alleen trendy eigen collecties aan, maar nodigt ook geregeld internationale iconen uit de mode-, sport- en showbizzwereld uit om gastcollecties te ontwerpen. H&M stelde al capsulecollecties voor van onder meer Karl Lagerfeld, Viktor & Rolf, Versace, Maison Margiela, Madonna, Lana Del Rey en David Beckham.
De samenwerking met David Beckham begon in 2012 met een collectie underwear. Het begeleidende reclamefilmpje was van de hand van regisseur Guy Ritchie, de ex van Madonna die tekende voor Snatch en de twee Sherlock Holmes-films. En nu wordt als het ware de aftrap gegeven voor de tweede helft: een nieuwe lijn Bodywear en ‘Modern Essentials selected by David Beckham’. Deze keer schoot de Zwitserse regisseur Marc Forster, bekend van Quantum of Solace en World War Z, de beelden. Onder de Essentials: een linnen bomberjack, een stijlvol wit hemd in popeline, een overjas, een poloshirt… Bij de Bodywear: een joggingbroek, shirts met raglanmouwen, een jersey vest enzovoort.
In een interview met Trends Style vertelt Andreas Löwenstam, Head of Design Menswear bij H&M, hoe opwindend de samenwerking met een stijlicoon van die allure is voor het merk. “Van bij de start met de Bodywear-lijn was David betrokken bij elke etappe van de productie: het ontwerp van de kledingstukken, het comfort, de kleuren, de marketing. Om de samenwerking nog te versterken, hebben we er nu een nieuw aspect aan toegevoegd en David gevraagd om zijn favoriete stukken uit de nieuwe lente/zomercollectie te selecteren. David is een meester van de mannelijke stijl, hij heeft een trefzekere smaak. Dat heeft allemaal bijgedragen aan het succes van de campagne. Dagenlang met hem praten over zijn kijk op mode, zijn stijl en de selectie die hij maakte uit onze nieuwe collectie, dat was allemaal zeer leerrijk en interessant voor mij.”
The Modern Essentials zijn vernieuwde versies van klassiekers die iedere elegante man in zijn garderobe zou moeten hebben
Waaruit bestaat de collectie?
Andreas Löwenstam: “De collectie werd ‘The Modern Essentials selected by David Beckham’ gedoopt. Hiermee presenteren we dus enkele essentiële stukken uit de seizoencollectie. Het zijn vernieuwde versies van klassiekers die iedere elegante man in zijn garderobe zou moeten hebben, met eigentijdse texturen, kleuren en snits. De ‘Beckham Bodywear Collection’ – de zevende inmiddels – focust dan weer op snit, performantie, comfort en stijl. Deze collectie is geïnspireerd door frisse en classy sportswear. Zoals altijd biedt de collectie comfortabele lounge wear voor het nieuwe seizoen.”
Over hoeveel stuks praten we?
“De ‘Modern Essentials’ bestaan uit ongeveer 25 kledingstukken, de ‘Bodywear Collection’ telt er een 15-tal. Beide collecties werden gemaakt in katoen en linnen of een mix van beide. Dit jaar zijn er geen accessoires bij, maar de kleding is makkelijk te combineren met de accessoires die we in de winkel aanbieden. Zoals in het verleden beperkte David Beckham zich tot mannenkleding in de gebruikelijke maten, gaande van XS tot XL.”
Hoeveel exemplaren gaan jullie produceren?
“We onthullen nooit cijfers over het aantal geproduceerde artikelen. De productie vindt plaats in meerdere plaatsen in Azië.”
Mode straalt vaak een boodschap uit. Welke boodschap draag ik uit als ik H&M draag?
“Ik hoop dat u er dan trots op bent om H&M te dragen. We werken er hard aan om onze winkels te bevoorraden met genoeg collectiestukken, zodat elk van onze klanten zich kan kleden volgens zijn individuele, eigen smaak. Met de verschillende concepten die we aanreiken voor verschillende gelegenheden, kan iedereen een verschillende boodschap uitdragen: voorlopers, trendy mensen, maar ook zij die graag basic modieuze kleding dragen. En dan zijn er de mensen zoals ik die alles mengen al naargelang van hun voorkeur van de dag.”
We vinden het belangrijk om onze klanten te verrassen met de keuze van een externe ontwerper
Wat bindt H&M en zijn gereputeerde externe designers?
“We houden ervan om onze klanten te verrassen en dat is de leidraad bij onze keuze voor een externe ontwerper. Ze zijn allemaal verschillend en toch vallen ze allemaal in de smaak van onze klanten. Ik draag zelf nog altijd de creaties die Lanvin en Comme des Garçons voor H&M hebben gemaakt. Soms combineer ik ze, hoewel het zeer verschillende collecties zijn.”
Hoe slaagt u erin om aan zulke topontwerpers uit te leggen wat H&M wil?
“Het bedenken en ontwikkelen van onze collecties is bij ons echt teamwerk. Hoe verrassend het ook mag klinken, die formule van teamwerk hanteren we ook bij onze samenwerkingen met de designers die we uitnodigen. Het is een uitwisseling waar partijen evenveel krijgen als geven, zowel op het vlak van creatie als van productie.”
Hoe verklaart u dat al die grote ontwerpers ermee akkoord gingen om kleding te creëren die tegen een veel lagere prijs wordt verkocht dan gebruikelijk is bij hun eigen merk?
“Allemaal waren ze onder de indruk van het uiteindelijke resultaat. Wat we kunnen bereiken inzake de kwaliteit van stoffen, snit en productie, tegen de prijzen die we hanteren: daar zijn ze stomverbaasd over. Design is geen kwestie van prijs. En betaalbare prijzen betekenen niet automatisch dat je compromissen moet sluiten op het vlak van kwaliteit of ontwerp.”
Wat betekent ‘betaalbare luxe’ voor u op het vlak van kwaliteit en exclusiviteit?
“Luxe die focust op de kwaliteit van de materialen en de savoir-faire van de productie lijkt voor de meeste mensen vaak buiten bereik. Maar we hebben onze eigen manier om tot collecties te komen die terecht ‘betaalbare luxe’ kunnen worden genoemd: creatieve ontwerpen, een haarfijne snit, het gebruik van innoverende, zachte en comfortabele materialen in een juiste kleurverhouding. Ons concept Man Trend is daar een uitstekend voorbeeld van, net als ons concept Tailored Modern Classic.”
Waar en hoe voedt u uw inspiratie om zoveel collecties per jaar te creëren?
“We bezoeken de belangrijkste vezel- en textielbeurzen en reizen vaak de wereld rond. Parijs, Londen en Tokio zijn mijn favoriete steden om aan trendspotting te doen. Mijn volgende reis gaat richting Seoel, daar ben ik nu al benieuwd naar. Maar het gebeurt ook dat ik me gewoon voor mijn pc installeer en Instagram check of naar creatieve fora of mijn favoriete blogs surf. En aangezien onze hoofdzetel zich in hartje Stockholm bevindt, moet ik soms gewoon eens door het raam kijken om al meteen geïnspireerd te raken.”
www.hm.com
Tekst: Serge Vanmaercke
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier