DATINGBUREAU VOOR SLIMME LOGISTIEK
Met zijn cloudtoepassing voor vrachtbundeling kon Tri-Vizor de multinationals overtuigen van de financiële en maatschappelijke voordelen. De sector toont echter nog koudwatervrees.
Aan prijzen geen gebrek op de schouw bij Tri-Vizor in Niel: European Supply Chain Innovation Award in 2011, Meest Duurzaam Bedrijf van België in 2012 of European Supply Chain Professional of the Year dit jaar nog.
Met de systemen en concepten die Tri-Vizor in de markt zet, kunnen bedrijven hun logistieke netwerken bundelen en transportcapaciteit delen. Die samenwerking zorgt voor besparingen op transportkosten, gereden kilometers en CO2-uitstoot. “Klinkt logisch, maar het gemeenschappelijke denken is in de praktijk nog niet goed ingeburgerd”, analyseert CEO Alex Van Breedam. “De weerstand tegen samenwerking in de logistieke sector is soms groot, concurrenten durven door mededingingsredenen niet altijd met mekaar te praten en bovendien zijn de vrachtstromen niet centraal zichtbaar.”
Neutrale bemiddelaar
Van Breedam en zijn twee vennoten Bart Vannieuwenhuyse en Sven Verstrepen zagen in 2008 hun kans: ze zetten ‘s werelds eerste neutrale bemiddelaar in de logistieke markt. In hun database verzamelden ze inmiddels ongeveer twee miljoen vrachtwagenbewegingen, afkomstig van meer dan 125 multinationals in Europa. Tri-Vizor speurt als een datingbureau naar partners die slimme combinaties in hun goederenstromen kunnen opzetten, waarna die combinaties ook in de praktijk worden omgezet. “De door ons georganiseerde samenwerking tussen UCB en Baxter in 2011 was het eerste winstgevende voorbeeld van vrachtbundeling op industriële schaal”, zegt business development director Sven Verstrepen.
Later volgden nog fraaie voorbeelden, zoals een corridor voor korte zeevracht met Baxter, Colruyt, Eternit en Ontex of een samenwerking tussen de concurrenten Nestlé en PepsiCo. “We zijn op het punt gekomen dat we onze toegevoegde waarde met cijfers kunnen aantonen”, vindt Verstrepen. “Maar de markt vertoont nog een zekere koudwatervrees. Een CO2-taks of slimme kilometerheffing zou het kantelmoment kunnen versnellen.”
Het drietal ziet echter niet enkel voor zichzelf een opportuniteit. “Vlaanderen profileert zich graag als slimme logistieke draaischijf voor Europa”, zegt Bart Vannieuwenhuyse. “Door de resolute keuze voor innovatieve concepten zoals het bundelen en regisseren van stromen kan onze regio haar koppositie versterken en het dreigende verkeersinfarct afwenden. Tri-Vizor heeft als neutrale netwerkregisseur alle troeven in huis bij de realisatie van die doorbraken.”
WOUTER TEMMERMAN
“De markt vertoont nog een zekere koudwatervrees”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier