Damp in stilte verwijderd

De inbouwdampkappen die Novy in 2006 lanceerde, zijn nu het meest verkochte product van het West-Vlaamse bedrijf. Het succes van dit model gaf meteen de hele productcategorie een duw in de rug. Hoe wordt zo’n inbouwafzuigkap gemaakt?

1. Vlakke inoxplaat wordt geponst

De grondstoffen van Novy zijn plaatstaal en roestvrij staal. Het bedrijf gebruikt een inoxtype met een warme kleur die heel fijn kan worden geschuurd. De ponsmachines op de foto snijden de inox in de stukken die nodig zijn voor de montage. De machines blijven ook ‘s nachts en in het weekend werken.

2. Een sterk staaltje plooien

Na het ponsen zijn alle stukken nog vlak. Op de plooibanken worden de vlakke platen, beschermd tegen krassen door een folie, omgevormd tot bruikbare driedimensionale stukken. De arbeider moet heel nauwkeurig werken en neemt de moeilijke stukken voor zijn rekening. Een automatische plooirobot maakt de eenvoudige stukken. Novy controleert in dit stadium de kwaliteit van de inox door de folie te verwijderen van 1 procent van zijn productie.

3. De mantel lassen

Met grote precisie last de arbeider de hoeken van de mantel (het zichtbare deel van de dampkap), die 1,30 à 1,60 meter boven het werkblad in het (verlaagde) plafond kan worden gebouwd. Na het lassen worden oneffenheden met de hand gepolijst om de oorspronkelijke structuur van de inoxplaat te herstellen.

4. Gelakt en gebakken in vijftien minuten

Novy biedt zijn inbouwdampkappen aan in inox, maar ook in strak wit en beschikt hiervoor over een poederlakinstallatie. De stukken worden opgehangen en verdwijnen in een ontvet- en spoeltunnel waar ze met gedemineraliseerd water zuiver worden gemaakt. Na het drogen in de droogtunnel worden ze gelakt in een geautomatiseerde lakcabine en dan gebakken in de moffeloven. De arbeiders controleren de laagdikte en het uitzicht bij het stapelen.

5. Een motor die weinig trilt

‘Heel stille dampkappen’ is de baseline van Novy. Een van de manieren om de dampkappen zo stil te maken is de onderdelen te verlijmen. De elastische eigenschappen van de lijm dempen het geluid (zie grote foto op vorige bladzijde). Daarnaast is ook de motor heel belangrijk om het geluidsniveau te beperken. Dit element van Duitse makelij wordt opgehangen in het motorhuis op een manier die trillingen en storend lawaai vermijdt.

6. Eén man voor de eindmontage

Geen lopende band in de Kuurnse fabriek, die sterk inzet op autonome, zelfsturende teams. “De mensen overzien het volledige proces”, zegt plantmanager Nicolas Piers. “De man die de laatste montagestap uitvoert, test alle functies en checkt of het toestel aan de eisen van de klant voldoet.”

7. Testing 1, 2, 3

In de witte testtunnel gebeurt de hoogspanningstest. De dampkap wordt onder 1200 volt gezet, zodat eventuele verliesstroomrisico’s worden gedetecteerd.

8. Verpakken en stapelen

De afzuigkap is klaar. Hij wordt verpakt in piepschuim, verdwijnt in een doos, wordt gestapeld op een pallet en gaat naar de voorraadruimte. Novy houdt voor elk van zijn toestellen een buffervoorraad van twee weken aan om op tijd te kunnen leveren aan zijn klanten.

TEKST: BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content