Dalende conjunctuur maakt kleine auto geliefd

De verkoop van auto’s kent een ge-voelige daling door de deuk in het consumentenvertrouwen. Toch zijn de Belgische autobouwers goed ge-plaatst met hun kleinere modellen.

Is België nog een autobouwland?

“Ik heb het gevoel dat het ergste voorbij is. Het vet is er uiteraard ook wel afgesneden, de voorbije jaren”, laat Erik Vandervreken, directeur automobiel bij de industriële sectorvereniging Agoria, optekenen. De doorstart van Audi in Brussel, na de sluiting van Volkswagen, wordt zelfs een heus succes. De investeringsteller staat momenteel op 245 miljoen euro. Hoofdzakelijk voor het nieuwe model, de Audi A1. Bij Ford Genk blijft de verkoop van de drie modellen Mondeo, Galaxy en S-Max draaien. Bij Volvo in Gent startte de productie van een nieuwe, kleine terreinwagen. Toyota heeft geen productieplant in België, maar telt ondertussen wel 3000 werknemers. Begin september werd een investering van 80 miljoen euro aangekondigd in het testcentrum in Zaventem. De enige onzekere factor is eigenlijk Opel in Antwerpen. Tot 2010 wordt het huidige Astramodel er gebouwd. De nieuwe Astra verschuift naar elders. De voorbije zomer speelden de media een welles-nietesspelletje of er na 2010 nog iets wordt gebouwd bij Opel Antwerpen.

Welke weerslag heeft de conjunctuur in de autosector?

Vandervreken: “Er is duidelijk een probleem met het consumentenvertrouwen. En je had in het eerste halfjaar de stijgende brandstofprijs.”

Het leidde tot een uitgesproken verkoopdaling van grote SUV-wagens en limousines in Europa. De autobouwers registreerden dalingen van minimaal 10 %. Maar er is een duidelijke verkoopverschuiving naar kleinere, meer energiezuinige automodellen. Dat betekent niet noodzakelijk kleinere winstmarges. De Audi A1 bijvoorbeeld is gepositioneerd in het luxesegment. De markt evolueert bovendien razend snel. De dalende verkoop versnelde in de maand augustus. In september volgde het dieptepunt van de bankencrisis.

Blijven de Belgische autobouwers overeind?

Volvo Gent en Opel Antwerpen voerden technische werkloosheid in. De nachtploeg in Antwerpen wordt tegen november 2009 fors afgebouwd. De productiecijfers voor 2008 werden al neerwaarts herzien. Ook Ford Genk voelt de weerslag. Vakbondsman Ludo Copermans (ACV) vreest dat het verkooptoppunt bereikt is. Consumenten hebben vandaag nog een wachttijd van vijf maanden voor de modellen. Maar terwijl Mondeo nog steeds loopt als een trein, vermindert de verkoop van de modellen Galaxy en S-Max. “We bouwen dus vandaag nog wat vijf maanden geleden werd besteld. De echte weerslag zullen we pas binnen vijf maanden voelen.”

Met Audi A1 naar de top?

Toch blijft de Belgische positie solide. Volvo Gent stelt weldra op het autosalon in Parijs nieuwe, kleinere, energiezuinige modellen voor. Maar vooral van de Audi A1 wordt veel verwacht. Die wordt exclusief in Vorst gebouwd. “Het is de juiste wagen die op het juiste moment wordt gelanceerd”, bedenkt Erik Vandervreken. Namelijk een kleine, energiezuinige wagen, met een mooie winstmarge. Begin 2010 start de serieproductie. (T)

Door Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content