‘Daarom’ is een knipperlicht voor wie niet meer luistert
Ondernemer Frank Vande Voorde, die een wervings- en selectiebureau heeft, werd door zijn tienerdochters tot de orde geroepen toen hij ‘daarom’ antwoordde op hun vragen. Ooit had hij hen zelf geleerd dat ‘daarom’ geen antwoord is. Het incident schudde hem wakker, ook als manager. Dit is de derde bijdrage in onze reeks van 24 zomerinzichten.
U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
“Bij de opstart van het bedrijf waar ik toen verantwoordelijk voor was, had ik goed geluisterd naar de klanten en de medewerkers. Blijkbaar met succes, want het bedrijf beleefde een mooie groei. Ik dacht dat ik als manager niet slecht bezig was en dat mijn collega’s tevreden waren, aangezien ik naar eigen aanvoelen toch een erg humane aanpak had in een succesvolle onderneming. Tot ik op een dag de mening van een van onze managers vroeg over een bepaalde beslissing. Ze was een collega van het eerste uur en had nu zelf de verantwoordelijkheid over een aantal teams. Ze sprak me altijd zeer direct, maar respectvol aan. Ditmaal antwoordde ze, niet negatief bedoeld, maar met overtuiging en een vaste stem: ‘Frank, ik wil je wel antwoorden, maar of ik nu mijn gedachte uitspreek of niet, ik ken je, je besluit staat allang vast. En wat ik ook zeg, daar zal nog weinig aan veranderen.'”
“Ik heb haar later bedankt voor die wake-upcall. Net zoals thuis luisterde ik ook op het werk niet goed meer. Ik vergat waarom de onderneming groeide en zag over het hoofd dat ook mijn collega’s meer ervaring hadden opgedaan en goed waren in hun werk. Ze hadden een functie die ook van hen vergde dat ze beslissingen namen. Hun motieven en hun drijfveren waren ook veranderd. Ze verwachtten echte inspraak.”
“Het inzicht dat ik heb gehaald, heeft me als mens, vader en manager geholpen. Iedereen verdient een duidelijk antwoord op zijn vraag. Echt luisteren betekent dat je diegene die de vraag stelt als een gelijkwaardige partner behandelt en dat je bereid bent van mening te veranderen na het gesprek.”
Bron: 100 in Zicht, 100 buitengewone inzichten van gewone mensen. Dit inspiratieboek kwam tot stand als een experiment. Honderd LinkedIn-relaties beslisten samen een boek te maken waarin ze een belangrijk inzicht uit hun leven delen. De opbrengst van het project gaat naar de vzw Moeders voor moeders.
In juli en augustus schakelt BizzByMail over op het ritme van de zomer: u krijgt de nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier