DAAR KOMEN DE BARBAREN
Internet bevordert de intrede van niet-bankiers – “barbaren” volgens de mensen van de sector – in de financiële wereld. Eén onder hen is Bernard Arnault, die met de hulp van Dexia een financiële supermarkt opzet op het net: Zebank.
In de supermarkt vindt u verse boontjes naast exemplaren in blik van Marie Thumas, Côte-d’Or-chocolade naast Galler, yoghurt onder distributiemerk naast Danone en Stassano. Bernard Arnault, de patron van LVMH, maakt zich op om een financiële supermarkt te lanceren op internet. Het principe is eenvoudig: hij wil te werk gaan als een distributeur door op één en dezelfde site de financiële producten van verschillende instellingen samen te brengen.
Het project werd opgestart als Ze Project en het beschikt over een eigen stek ( www.zeproject.com). Vandaag is beslist dat de financiële supermarkt Zebank zal heten. De Frans-Belgische groep Dexia heeft onlangs een participatie van 20% genomen in Ze Project, de rest blijft in handen van Europ@Web, de internet-pool van de familieholding van Bernard Arnault.
Waarom zoekt Dexia eigenlijk aansluiting bij een “barbaar”, het koosnaampje dat de bankiers gebruiken voor niet-financiële indringers op hun territorium? Omdat het daardoor de beschikking krijgt over een uitstekende uitkijkpost op een sector die volop in beweging is. “In België en Luxemburg bieden we onze klanten ons productengamma aan langs een alternatief kanaal, het internet,” zegt Robert Boublil, directeur financiële communicatie en lid van het directiecomité van Dexia. “Maar we zijn tevens van oordeel dat financiële en bancaire diensten ook in dwarsdoorsnede zullen aangeboden worden aan een deel van de bevolking dat abstractie wil maken van de financiële merken.”
Op Europees niveau telt Dexia erg weinig agentschappen. In België zorgen de vestigingen van het Gemeentekrediet voor een goede dekking van de clientèle van particulieren. In Frankrijk echter, is Crédit Local enkel actief in de financiering van lokale overheden. Het was voor de groep dan ook makkelijk om de stap naar het internet te zetten. Op dit ogenblik blijft dat beperkt tot een financiële inbreng.
De onderneming beschikt over een kapitaal van 100 miljoen euro (iets meer dan 4 miljard frank). Eerst komen kredieten en beursproducten aan de beurt, later volgen verzekeringen, bank- en spaarproducten. De site gaat ook een aantal hulpmiddelen aanbieden voor het dagelijks beheer van geldzaken.
De look van de site kapt met het traditioneel imago – sober en ernstig – van de andere leveranciers van financiële producten.
Via Europ@web is Arnault ook aandeelhouder in Boo.com (kleding) en Aucland (veilingen op het net). Hij bezit bovendien 44% van de provider Liberty Surf. Zebank is het eerste ontwerp dat helemaal binnenshuis ontwikkeld werd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier