Culinaria lonkt naar het buitenland

Cédric Allard en Lionel Majorovic van Culinaria. © Photonews
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Culinaria, het culinaire paradijs voor fijnproevers in Brussel, is aan zijn zesde editie toe. In geen tijd is het evenement uitgegroeid tot een luxemerk, dat een community van topchefs en trouwe klanten rond zich verzamelde. Het buitenland lonkt.

Tot zondag (25/05/2014) klopt het hart van de Belgische gastronomie weer in de zalen van het Brusselse Tour & Taxis voor de zesde editie van het culinaire festival Culinaria. Meer dan veertig chefs (die samen 24 Michelin-sterren hebben) koken er voor 1300 bezoekers per avond. Het duurde even voordat Cédric Allard (links op de foto) en Lionel Majorovic, de twee ondernemers achter Culinaria, het juiste concept vonden. De eerste editie in 2009, in het Brusselse Jubelpark, flopte door het slechte weer. Het jaar daarop daagden er plots 24.000 bezoekers op: veel meer dan de logistiek aankon. De inkom was gratis, waardoor veel mensen een kijkje kwamen nemen zonder iets te eten.

Pas in 2012 vond Culinaria de juiste formule: het werd een festival van vijf dagen in Tour & Taxis, met maximaal 1300 bezoekers per avond. Het toegangsticket van 75 à 100 euro bestaat uit een reeks bonnetjes. Bezoekers struinen langs de eetstands, waar ze de chefs en hun teams bezig zien en uit het aanbod kiezen welke amuse-gueules, gerechten en desserten ze willen proeven. Aan de bar bestellen ze een wijntje of een bier dat bij hun gerecht past. Tussen de gerechten luisteren ze naar muziek, nemen ze deel aan een kookatelier met een van de partners, slaan ze een praatje met een chef of bezoeken ze het gourmetmarktje waar topleveranciers hun delicatessen aanbieden.

Nog verder groeien in Tour & Taxis is moeilijk, omdat Culinaria het aantal bezoekers per avond beperkt om de kwaliteit te kunnen garanderen. De organisatie breidde vorig jaar al uit door een miniversie van Culinaria te organiseren op het strand van Knokke en op de Brusselse Zavel. Die edities komen er dit jaar opnieuw.

Ondertussen lonkt ook het buitenland, en dan vooral Parijs. “Vorig jaar hadden we ongeveer 250 bezoekers uit Frankrijk, zonder dat we reclame hadden gemaakt in Frankrijk”, zegt Cédric Allard. “Wellicht hebben de Belgische chefs hun Franse collega’s verteld over Culinaria. We werken nu aan een project om te kijken hoe we in 2015 een event in het buitenland kunnen lanceren.” Zo hoopt Culinaria uit te groeien tot een platform voor gastronomisch België, dat de culinaire identiteit van ons land promoot in het buitenland.

Benny Debruyne

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content