CRISIS BOVEN ROUTINE

De strategie uitleggen van het Belgisch bierhuis Interbrew is voortaan de taak van Alain De Waele (50). Hij volgt Axel Cogels op als director corporate affairs en zal op groepsniveau als woordvoerder optreden.

Hoewel hij opgroeide in Knokke, trok hij voor zijn universitaire studies aanvankelijk naar Namen. De licenties deed hij in Brussel, waar hij in avondonderwijs aan het ISC St-Louis afstudeerde als licentiaat in de economie. Al tijdens zijn studies begon hij in 1970 te werken voor NCR. De Waele begon er als verkoper, maar klom al snel op tot sales trainer. “Het waren revolutionaire tijden,” blikt hij terug. “De beweging richting informatica was nog maar net begonnen. NCR was multicultureel en ik kreeg de ruimte om mijn managerskwaliteiten uit te bouwen.”

Toen NCR hem in 1976 vroeg naar Portugal te verhuizen, verkoos hij in België te blijven en kwam terecht bij brouwerij Artois. De Waele bekleedde daar verschillende functies. Eerst bij Artois, later bij Interbrew, dat in 1989 ontstond uit de fusie met Jupiler en Leffe. Hij begon als product manager en was verantwoordelijk voor de lancering van Loburg en Artois Light. Hoewel de lanceringen geen onverdeeld succes waren (Artois Light kwam te vroeg en Loburg was in België slechts een tijdelijk succes), verliep de overstap naar de biersector vlot. “Omdat ik graag met mensen werk, is de brouwerswereld ideaal werkterrein. Het komt er in deze branche op aan een degelijk relatienetwerk uit te bouwen.”

In 1980 keerde Alain De Waele terug naar de verkoop als directeur horeca Wallonië en werd in 1986 algemeen commercieel directeur Stella Artois. Na de fusie in 1989 kreeg hij de opdracht om de speciaalbieren in buitenlandse markten te promoten. Van 1991 tot 1993 was hij ook een eerste keer actief als communicator bij het bepalen van de groepsidentiteit.

Toen in 1993 de directeur horeca België tragisch omkwam, nam De Waele zijn taak over en keerde hij tijdelijk het Europees niveau de rug toe. Deze plichtsbewuste houding in het belang van de groep ging niet onopgemerkt voorbij. In 1998 bracht hij het tot directeur Europese ontwikkeling. In die functie was De Waele verantwoordelijk voor de ontwikkeling van Interbrew in Centraal-Europa.

Twee weken geleden – vrijwel onmiddellijk na zijn aanstelling als groepswoordvoerder – mocht De Waele zijn eerste brand al blussen. Europese inspecteurs brachten het Leuvense hoofdkwartier een bezoek om te speuren naar concurrentievervalsing en koppelverkoop. Meteen zat De Waele in ieder nieuwsbulletin en stond zijn naam in zowat alle Belgische kranten. Zelf is hij gelukkig met deze vuurdoop. “Van routine sterf ik, crisissen doen me opleven,” zegt De Waele. “Ze zijn de motor van zowel je professionele als menselijke ontwikkeling.”

In zijn vrije tijd organiseert hij reizen en speelt hij golf of tennis. Iedere winter roept de skivakantie in het hooggebergte.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content