Creatief met tegels
De tegelproducent Marlux uit Tessenderlo boekte in 2013 een mooie nettowinst van 32 miljoen euro. Maar daarom gaan de zaken nog niet goed.
Met de productie van terrastegels en sierbestrating valt goed geld te verdienen. Dat lijkt zo op het eerste gezicht, bij een lezing van de balanscijfers van 2013 van de nv Marlux in Tessenderlo, dochter van de Ierse beursgenoteerde multinational in bouwmaterialen CRH.
De onderneming aan het Albertkanaal haalde in het boekjaar 2013 een nettowinst die niet zo veel kleiner was dan de gerealiseerde omzet: 31,9 miljoen euro nettowinst, bij een omzet van 44,1 miljoen euro. Bovendien werd via een dochteronderneming nog eens een interim-dividend van 37 miljoen euro betaald.
Het zijn bijzonder opmerkelijke cijfers, die echter weinig van doen hebben met de eigenlijke business: terrastegels en sierbestrating. Want uit de omzet van die activiteiten werd een bedrijfsverlies geboekt van 2,46 miljoen euro.
Marlux heeft het niet onder de markt in zijn eigenlijke business. Het laatste jaar met bedrijfswinst was dat van 2008, 654.588 euro op een omzet van 66,2 miljoen euro. Marlux had toen nog 201 werknemers.
Klinkerfabriek ging dicht
In 2008 werd een herstructurering aangekondigd. Initieel was sprake van 59 ontslagen, of bijna 30 procent. De klinkerafdeling ging dicht. Een van de vier productielijnen van de tegelafdeling werd stopgezet. De maatregel kwam in een recessiejaar. Bovendien nam de concurrentie toe van goedkope Chinese natuursteen.
Begin 2009 werd het aantal ontslagen teruggeschroefd tot 42, maar dat kwam omdat 14 mensen met brugpensioen gingen. De omzet bleef afkalven de voorbije jaren. Er was niet enkel de recessie, ook de concurrentie nam toe via goedkopere buitenlandse alternatieve producten, zoals keramische tegels. Het negatieve bedrijfsresultaat van 2013 was al beter dan in 2012, toen een bedrijfsverlies werd geboekt van 3,84 miljoen euro. Het aantal werknemers bedroeg 153 eind 2013.
En toch boekte Marlux in 2013 dus een mooie nettowinst van bijna 32 miljoen euro. Dat is voor een klein deel het gevolg van de sluiting van de klinkerfabriek in 2009. In 2013 werd de installatie verkocht met een meerwaarde van circa 0,57 miljoen euro.
Maar het gros van de winst was het gevolg van een dividenduitkering via de dochter Imprecon. Dat dividend werd op zijn beurt uitgekeerd aan CRH Nederland, de moedervennootschap van de tegelproducent uit Tessenderlo. En vanuit Nederland vertrok het geld alweer richting Ierland, bij de beursgenoteerde moeder CRH. Die Ierse groep, met in 2014 een omzet van bijna 19 miljard euro, een bedrijfsresultaat van bijna 1 miljard euro, en 76.000 werknemers, wil immers geld mobiliseren voor wereldwijde overnames.
Nieuwe trend
Maar blijft er dan nog geld over voor Marlux zelf in Tessenderlo? Toch wel. In 2014 ging de omzet eindelijk weer omhoog. De onderneming speelt in op een nieuwe consumententrend: de verkoop van grotere tegels. Er werd 1,2 miljoen euro geïnvesteerd in een uitbreiding van de productiecapaciteit voor die grotere tegels. De voorbije jaren kon Marlux met zijn beperkte capaciteit zelfs niet voldoen aan de toenemende vraag naar die tegels. Het bedrijf wil de volgende jaren nog meer investeren in België. Op de balans staan nog voor bijna 31 miljoen euro aan overgedragen winsten: dat zijn voldoende middelen voor de verdere groei.
Wolfgang Riepl
Een interim-dividend van 37 miljoen euro, bij een omzet van 44 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier