Cosmetische ingreep

Het Spaanse cosmeticabedrijf Loewe (omzet in 1998: 671 miljoen dollar) heeft zich steeds op de hoogste regionen in de parfumwereld kunnen handhaven. In veel landen staat Loewe op de eerste plaats en laat het Cacharel, Hugo Boss, Calvin Klein en Lancôme ver achter zich. In België zweeft het merk daarentegen ergens rond de twintigste plaats. Stephan Jankovic (26) werd aangesteld om de Belgische en Luxemburgse markt op te tillen naar een hoger niveau.

“In België moeten we de naam Loewe meer bekendheid geven,” zegt Stephan Jankovic. “Als er een nieuw parfum op de markt komt, wordt daar gewoonlijk onmiddellijk een grote hoeveelheid van ingekocht, op voorwaarde dat er veel reclame rond wordt gemaakt. Wij leggen het accent liever op kwaliteit dan op kwantiteit. In Spanje, Zuid-Amerika en Japan heeft die aanpak al resultaat opgeleverd. Daar verkopen onze geuren beter dan die van de andere merken. In België moeten we nog voor onze plaats in de rekken vechten. Momenteel hebben we hier 180 verkooppunten. Dat aantal willen we de komende jaren met 20% opvoeren.”

Stephan Jankovic neemt het roer over van zijn vader Georges. Voor die in 1989 voor Loewe de Belgische markt betrad, werkte hij vier jaar voor Max Factor, vier jaar voor Jeanne Gatineau en vijftien jaar voor Nina Ricci. Stephan is in de cosmeticawereld grootgebracht. “Naast inzicht in de markt is een goede omgang met mensen van cruciaal belang. Het is altijd een kwestie van public relations tussen mij en de verkoopsters van de winkels.” Toch had hij er vroeger nooit aan gedacht zijn vader ooit te zullen opvolgen. “Eigenlijk had ik plannen om acteur te worden,” verklaart hij. “Ik studeerde aan de Brusselse theaterschool Parallax toen de aanbieding me in de schoot werd geworpen.”

Naast de uitbreiding van de Belgische markt zal Jankovic aan het begin van zijn carrière nog voor een andere uitdaging komen te staan: Loewe lanceert in april een nieuwe eau de toilette voor dames. “Het zal moeilijk worden, want ieder jaar verschijnen er tussen veertig en vijftig nieuwe geuren op de markt en uiteraard kunnen die niet allemaal worden ingekocht. We moeten iedere keer opnieuw bewijzen dat we bij de beste horen.”

Ondanks de nieuwe baan, blijven Stephans weekends heilig. Die besteedt hij samen met zijn vriendin, met wie hij binnenkort in het huwelijk treedt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content