CORRECTE WEBINFO BRENGT KLANTEN OP
Retailers moeten streven naar een zo hoog mogelijke plaats in de resultaten van een Google-search. Hoe vollediger de informatie, hoe meer je opvalt en hoe groter de kans op volk in de winkel. Georges-Alexandre Hanin, oprichter van Mobilosoft, legt uit.
De juiste informatie
E-commerce groeit, maar uit de eerste resultaten van een onderzoek dat Mobilosoft in samenwerking met de Karel de Grote Hogeschool voert, blijkt dat de meerderheid van de Belgen de producten die ze willen kopen graag eerst zien en aanraken. Fysieke winkels blijven dus belangrijk. Maar winkeliers moeten ook zorgen voor een sterke aanwezigheid op het web. Consumenten zoeken online naar vestigingsplaatsen, promoties en openingsuren. Retailers hebben moeite om die informatie up-to-date te houden. Bedrijven als Mobilosoft komen daarom met ‘web-to-store‘-oplossingen. Zij optimaliseren de informatie op het net. “Naast Google gebruiken consumenten ook 1207/1307, de Gouden Gids en Myshoppi. De kans dat je op die sites de juiste informatie vindt, is 25 procent”, zegt Georges-Alexandre Hanin van Mobilosoft.
Tijd
Veel retailers nemen de tijd niet de informatie over hun winkelpunten te actualiseren. Het vereist veel werk om alle bronnen of media te updaten. “Er zijn zo’n vijftien bronnen waarop je winkelinformatie kan plaatsen en elke bron heeft haar eigen format”, zegt Hanin. Daar komt nog bij dat de onlinemedia geregeld de manier veranderen waarop de data worden verzameld. “Veel retailers respecteren de regels van de bron niet altijd. Bij Google is het bijvoorbeeld heel belangrijk om de informatie in een specifiek formaat te gieten.” Retailers zoals Carrefour werken op basis van individuele winkels (Carrefour Express Groenplaats, Carrefour Express Rector De Somerplein), maar dat vraagt Google niet. Hanin: “Google wil de commerciële naam, niet de naam van de lokale vestigingen.”
Overal updaten
De taak van een bedrijf als Mobilosoft is die informatie in de verschillende bronnen aan te passen aan de eisen van die bronnen en die up to date te houden. “We krijgen wekelijks aanpassingen van de retailers en sturen die nieuwe gegevens naar de media”, zegt Hanin. De gegevens alleen op Google aanpassen is niet voldoende. Google vergelijkt zijn informatie met die van andere bronnen. Als die niet overeenkomt, dan zakt de retailer in de Google-zoekresultaten.
Actuele voorraad
Een keten als Ikea geeft op zijn website de actuele voorraad van een product per verkooppunt aan. Maar lang niet alle retailers hebben een datasysteem met realtime-informatie. Wanneer informatie over de voorraad online niet beschikbaar is, dan nemen de consumenten contact op met de vestiging. “Hoe hoger de prijs van een product, hoe groter de kans dat ze bellen”, zegt Hanin. “De ketens zouden artikelen ook via e-commerce kunnen verkopen, maar ze hebben liever dat je die komt afhalen. De kans is groot dat je dan ook andere producten aankoopt.”
Keuze
Veel consumenten bekijken het product eerst in de winkel en kopen het online als het daar goedkoper is. Volgens Hanin moeten retailers een keuze maken. De winkels zijn enkel een showroom met verkoop online, of de winkels moeten het prijsniveau van de onlineaanbieders volgen. Maar dat is nefast voor de marges van de retailer. “E-commerce heeft de marges van de retailers laten dalen. Ze moeten nog wel rendabel zien te blijven”, stelt Hanin.
AD VAN POPPEL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier