Control the show
Zeven paviljoenen in Hannover doen een beroep op Avenger, de Mechelse fabrikant van controlesystemen voor audiovisuele toepassingen.
Overdonderende klanken, een mistgordijn en flitsende beelden die elkaar afwisselen. Zulk spektakel wordt volledig automatisch bestuurd dankzij de show control van Avenger.
“Wij hebben onze hard- en software voor de controlesystemen zelf ontwikkeld. In de huidige vorm is die sinds drie jaar op de markt. De expo in Hannover moet ons helpen om ons systeem wereldwijd bekend te maken,” vertelt Carl De Mey, verantwoordelijk voor verkoop en communicatie.
Avenger is enkel fabrikant en probeert zoveel mogelijk in onderaanneming te werken. Zo is het bedrijf op het Oostenrijks paviljoen aanwezig via de Nederlandse leverancier Heuvelman. Naast het Oostenrijks paviljoen, speelt Avenger een rol in het Engels, het Litouws én het Vlaams paviljoen. Ook bedrijven als Bertelsmann en Siemens maken gebruik van de controlesystemen van Avenger.
Avenger startte tien jaar geleden als geluidsstudio die instond voor de postsynchronisatie van reclamespots. Tot voor drie jaar hielden zij zich uitsluitend bezig met het installeren van show control-systemen. Vandaag niet meer, want dat zou rechtstreekse concurrentie betekenen voor hun klanten. De Mey: “Vroeger kregen we bij het installeren van show control veel te maken met systemen die volgens ons nogal te kort schoten. Daarom zijn we begonnen met zelf zulke besturingssystemen voor audiovisuele shows te ontwerpen.” Vandaag werken er negen mensen op het bedrijf samen met een vijftal freelancers.
Op twee jaar tijd staan er toch al heel wat bekende namen op de referentielijst van Avenger: Warner Bros, Legoland, Asterix park… Hun meest prestigieuze project bevindt zich buiten Europa in de Verenigde Arabische Emiraten. Het super-de-luxe Burj Al Arab Hotel in Dubai, waarvan de gevel doet denken aan een grote zeilboot die verandert van kleur als de avond valt. Die belichting wordt door een Avenger-systeem aangestuurd.
Als het over omzetcijfers gaat, blijft De Mey vaag: “Ik weet alleen dat de cijfers te laag zijn. We komen van heel ver en werken heel hard om in de toekomst onze resultaten waar te maken. We zouden graag meer voet aan de grond krijgen op de Belgische en Amerikaanse markt. Voorts zullen onze systemen meer en meer gebruikt worden in de ‘themed retail’. Rustig een broek kopen, zit er in de toekomst niet meer in. In de plaats daarvan zal je tijdens het passen beelden te zien krijgen van allemaal bekende personen die al zo’n broek dragen. Onlangs installeerden we dit geautomatiseerd systeem in The Laundry Factory in Londen. Momenteel werken we ook aan een paar testen met firma’s die gespecialiseerd zijn in het doorsturen van videoclips en reclamespots via satelliet. Zodat je wekelijks op nieuwe videoclips getrakteerd wordt in de winkel of in de discoteek.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier