CONSULTANCY

Columbo & co.

Wanneer consultancyreus McKinsey een bedrijfsorganisatie door de mangel haalt, passen de consultants van dienst wel eens de Columbo-tactiek toe. De legendarische tv-detective Columbo (vertolkt door Peter Falk) had de gewoonte om na een gesprek met een verdachte bij het buitengaan nog terloops en vriendelijk een extra vraagje te stellen. Meestal was het een instinker. De tactiek wierp vaak resultaat af, omdat de verdachte niet langer zo waakzaam was. De ondervraging leek immers voorbij.

De consultants van McKinsey, beter gekend als McKinsey-ites, passen het Columbo-advies vooral toe wanneer ze hun gesprekspartner ervan verdenken dat hij iets achterhoudt. De tip vinden we in een uitweiding over de interviewmethode van de McKinsey-falanx in The McKinsey Mind. Twee alumni van de spraakmakende consultant, Ethan Rasiel en Paul Friga, onthullen de secuur voorgeschreven, methodische werkwijze van hun vroegere werkgever. Friga is momenteel directeur van het North Carolina Knowledge Management Center, Rasiel pakte in 1999 ook al uit met de businessbestseller The McKinsey Way, waarin hij de techniek ontvouwde die het kantoor zo succesvol maakt. Bedoeling is dat managers de methode zelf leren toepassen in de eigen organisatie. In het nieuwe boek ondersteunen Rasiel en coauteur Friga dat voornemen door dieper door te dringen tot de methode. Ze willen de geïnteresseerde lezer nu ook leren denken zoals de McKinsey-ites.

Wie Rasiels eerste McKinsey-boek las, krijgt nu geregeld een déjà-lu-gevoel. Zelfs de Columbo-tactiek werd toen al beschreven. De doorslagjes zijn legio. Aan bepaalde herhalingen valt niet eens te ontsnappen. Zo moet ook nu de nadruk liggen op de analytische denkwijze en het structureren van de analyse. Naast de kennis en ervaring die consultants al gauw sprokkelen in een bepaalde sector, zijn ze bij vele organisaties juist in trek voor hun gestructureerde aanpak. Het lijkt wel of McKinsey ze opnieuw heeft leren denken. Of je dat dan niet op de universiteit leert en of er ook bij andere bedrijven niet degelijk gestructureerd geredeneerd wordt? Enkele alumni getuigen hoe verbaasd ze waren dat ze zelfs bij gecanoniseerde concerns als General Electric en GlaxoSmithKline weinig gewoon gezond gestructureerde denkmethoden terugvonden. Al helpt de enorme gegevensberg ongetwijfeld ook wel. De consultants van The Firm (zoals ze hun werkgever noemen) kunnen immers ook gebruikmaken van het herkennen van patronen die vaak terugkeren bij bepaalde bedrijfsproblemen. Misschien in essentie zelfs al in 1926, toen het eerste kantoor geopend werd in Chicago.

Luc De Decker [{ssquf}]

Ethan Rasiel & Paul Friga, The McKinsey Mind. McGraw-Hill, 218 blz., 32,60 euro. Verkrijgbaar bij Acco Leuven. 016-29 11 00, fax: 016-20 73 89.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content