CONSERVATIEF BELGIE

NIKE IS SPORTMERK.

In de Benelux heeft Nike in het fiscaal jaar ’97 (dat eindigt op 31 mei) voor 149 miljoen dollar verkocht. Omgerekend aan 32,5 frank (de gemiddelde koers voor de periode) geeft dat 4,8 miljard frank. “In België zijn we marktleider, wat de schoenen betreft zijn we drie keer zo groot als de nummer twee, adidas,” zegt Ivo Mönnink, de marketingmanager Benelux. “In Nederland zijn we zes keer groter dan de nummer twee. Nederland staat meer open voor Amerikaanse merken. België heeft meer Franse, anti-Amerikaanse invloed.” In België is Nike niet zo’n trendy-merk voor de kids. “We zijn er een sportmerk,” zegt Ivo Mönnink. “Trends vinden er ook wat later hun weerslag. België is conservatiever.”

Het wereldwijde Nike-marsorder dat voetbal de te veroveren markt is, wordt ook in België gevolgd. Maar voorlopig zonder al te veel succes. Tenzij : vanaf ’99 zal Nike het kledijcontract van Diadora met de Belgische voetbalploeg overnemen. Met Euro 2000 in aantocht geen slechte zet. Maar tot dan ziet het er windstil uit. Nike heeft nochtans geprobeerd een grote vis binnen te halen : Anderlecht. “We waren heel ver geraakt,” zegt Ivo Mönnink, “maar Anderlecht is zeer behoudend. Wij hadden grootse plannen, meer dan geld en materiaal geven. We wilden werken aan het imago, zoals we dat in Nederland met PSV Eindhoven hebben gedaan.” Anderlecht stapte echter met het Nike-voorstel naar zijn sponsor adidas en dat was bereid er een schepje bovenop te doen. Ook Standard en Club Brugge hebben een lopend contract met adidas. Nike moet dus afwachten.

DISTRIBUTIE.

Al is België op verkoopvlak een klein stipje op de Nike-wereldkaart, Laakdal is een begrip in het Nike-hoofdkwartier van Beaverton. Nike heeft in de Kempense gemeente 11 miljard frank geïnvesteerd in een gloednieuw Europees distributiecentrum, dat heel Europa voorziet van schoenen en kledij.

De beslissing viel tijdens de kerstvakantie van ’92, in grote mate beïnvloed door de 10 % investeringssteun die de Vlaamse regering beloofde. Aanvankelijk dacht Nike dat de maximumcapaciteit bereikt zou worden tegen 2001, maar in ’96 zat het distributiecentrum al barstensvol. Vandaar een uitbreiding, een verdubbeling, waar nu volop aan wordt gewerkt. Tegen 2000 moeten er 1300 mensen werken, vandaag zijn dat er een kleine 1100 (met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar).

IVO MÖNNINK (NIKE BENELUX) Anderlecht heeft niet toegehapt, de Belgische nationale voetbalploeg wel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content