Complimentendag als marketingstatement
Morgen, 1 maart, is Complimentendag, waarop je partners, collega’s of zelfs concurrenten een complimentje kunt sturen. Stefaan Coucheir, zaakvoerder van marketingconsultant Antenno, grijpt die dag aan om een statement te maken over de invulling van marketing.
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
Voor zaakvoerder Stefan Coucheir, dat een Complimentendoos maakte met kaartjes met daarop complimenten, is marketing nog te veel een techniek en te weinig een attitude waarmee bedrijven dagelijks aan de slag gaan. “Veel ondernemingen zien marketing nog te eng als een methode om een product of dienst in de markt te zetten en te promoten”, zegt hij. “Wij vinden dat marketing een attitude moet zijn. Dat betekent dat je in een organisatie van binnen naar buiten werkt. Het gaat erom medewerkers te stimuleren om klantgerichter te werken. Een bedrijf met medewerkers die denken, handelen en communiceren in functie van klanten en leveranciers worden waardevoller, zowel voor medewerkers als voor externe partners.”
Een moment als Complimentendag lijkt op het eerste gezicht weinig met marketing te maken te hebben, maar volgens Stefan Coucheir past het geven van complimenten zeer goed in de visie dat marketing een attitude is. “Een compliment geven op een onverwacht moment maakt menselijke en zakelijke relaties sterker, authentieker en oprechter. Veel ondernemingen zoeken naar een concrete invulling van de ambitie om waardegedreven en mensgericht te ondernemen. Denken vanuit een marketingattitude, door het geven van complimenten of andere waardevolle initiatieven, is een zeer concrete manier om die ambitie in te vullen. Al moet het ook inhoudelijk steek houden. Het is belangrijk om oprechte en zo specifiek mogelijke complimenten te geven over wat belangrijk is voor de ander.”
Wouter Temmerman
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier