Compagnie Maritime Belge ziet eisen van Amerikaanse aandeelhouder ‘grotendeels afgewezen’

ALEXANDER SAVERYS "Op prijs zullen we het nooit halen. Dus moeten we inzetten op topkwaliteit." © Karel Duerinckx

De Compagnie Maritime Belge (CMB) stelt dat het Marktenhof de vorderingen van de Amerikaanse aandeelhouder FourWorld Capital Management “grotendeels heeft afgewezen als onontvankelijk en/of ongegrond”. Dat zegt het bedrijf zondagavond in een persbericht. De bal ligt nu opnieuw in het kamp van beurswaakhond FSMA.

De Amerikaanse Euronav-aandeelhouder FourWorld Capital Management (FWC) zou volgens een arrest van het Marktenhof 0,52 dollar per aandeel meer moeten krijgen na het openbaar uitkoopbod van de Belgische tankerrederij Euronav eerder dit jaar. Dat arrest werd vrijdag in Brussel uitgesproken.

Het uitkoopbod was een wettelijke verplichting omdat de referentieaandeelhouder – de Belgische scheepvaartfamilie Saverys achter CMB – meer dan de helft van alle aandelen in Euronav bezat. Het bedrijf met hoofdkwartier in Antwerpen lanceerde oorspronkelijk een uitkoopbod van 16,58 euro per aandeel. Daar kan FWC nu 0,52 dollar bovenop krijgen. De Amerikaanse aandeelhouder had de meerwaarde zelf ingeschat op 7,04 dollar – een pak meer.

Of Euronav finaal echt iets zal moeten opleggen, is een beslissing voor beurswaakhond FSMA. Voor die beslissing is er alvast “geen deadline”, klinkt het zondag bij de FSMA. CMB/Euronav interpreteert het arrest dan ook als een overwinning. “Rekening houdend met de uitkeringen van 5,72 dollar aan onze aandeelhouders sinds de sluiting van het bod in maart, zou een verhoging van de initiële biedprijs met 0,52 dollar resulteren in een aangepaste prijs van 12,66 dollar per aandeel”, merkt CMB op. “Ter referentie, de meest recente slotkoers op de New York Stock Exchange was 15,19 dollar.”

24 tankers

In oktober vorig jaar werd bekend dat de Compagnie Maritime Belge het Noorse Frontline wou uitkopen als aandeelhouder bij Euronav. Frontline verwierf, als belangrijk onderdeel van de deal, in ruil 24 tankers van Euronav en legde daarvoor 2,35 miljard dollar op tafel. Het is die deal waarover het Marktenhof struikelde in het arrest van afgelopen vrijdag. Het Hof oordeelde dat de prijszetting van de verkoop van bepaalde schepen door Euronav aan Frontline “bijzondere voordelen ten gunste van Frontline inhield”.

Vervolgens begrootte het Marktenhof die voordelen op 0,52 dollar per aandeel. Het Hof heeft bijgevolg CMB of de FSMA niet bevolen de biedprijs te verhogen. Het arrest geeft tot slot aan dat de FSMA de bevoegdheid heeft om te beslissen of de prijsverhoging vereist is.

Bij de Antwerpse Ondernemingsrechtbank loopt nog een andere zaak ten gronde tussen beide kampen. Pleidooien in die zaak staan momenteel gepland in de eerste helft van 2026.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content