Communiceren zoals een CEO
In het juninummer van het Amerikaanse managementblad Harvard Business Review legt Nancy Duarte, een expert op het vlak van presentaties, uit waarop een CEO dient te letten om goed te communiceren.
U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.
1 Motiveren met verhalen. Meer dan andere topmanagers moeten CEO’s hun medewerkers, investeerders of klanten motiveren. Dat heeft gevolgen voor de manier waarop ze praten. Ze moeten op een overtuigende manier een toekomstbeeld kunnen schetsen waarbij mensen hun gedrag en overtuigingen veranderen zodat het ideaal ook werkelijkheid wordt. Veel CEO’s gebruiken daarom verhalen. Zo creëren ze een emotionele die mensen tot actie aanzet.
2 Trek voldoende tijd uit voor communicatie. Volgens Nancy Duarte bereiden nogal wat CEO’s zich niet goed voor wanneer ze een mededeling te doen hebben, waardoor het lijkt alsof ze hun tekst aflezen. Slechte communicatie leidt dikwijls tot meer problemen. Een andere fout is alles zelf te willen doen. Een CEO met een achtergrond in financiën moet leren dat hij beter de financieel directeur op bepaalde vragen kan laten antwoorden, zelfs al weet hij zelf ook perfect wat hij moet zeggen.
Benny Debruyne
Bron: Harvard Business Review
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier