Communicatie in goede en in slechte tijden

Baudouin Velge had het niet gemakkelijk toen hij vorig jaar Fedis, de beroepsfederatie van distributiebedrijven, verliet. “Partir, c’est mourir un peu”, klonk het. Na een jaar aan het hoofd van Interel, het grootste Belgische communicatiekantoor, klinkt het al heel wat minder emotioneel. “Ik besef nu dat mijn netwerk van vroeger ook in mijn nieuwe job heel belangrijk en nuttig is”, zegt Velge. “De goede contacten kon ik behouden.”

Velge is gedelegeerd bestuurder bij het 25-jarige Interel. De nummer één dus. Hoewel. “Een van mijn belangrijkste beslissingen bestond erin om me aan de top te laten bijstaan door twee nieuwe mensen, zodat Interel PR (Public Relations) & PA (Public Affairs) nu geleid wordt door een trio van managers. Het was een verrijking voor de hele organisatie. Drie weten meer dan één, verder moet je het niet zoeken.”

Velge stond bij zijn vroegere werkgevers – Fedis en het VBO – al bekend als hardwerkend topkaderlid, maar zijn werkdruk werd het voorbije jaar nog groter. “Niet onlogisch, want alles draait om communicatie. Alleen beseffen onze bedrijven dat nog onvoldoende. De crisis in de banksector heeft dat soms pijnlijk aangetoond. Communicatie is een plicht in goede tijden en in slechte tijden. Ik begrijp nog altijd niet dat bedrijven die bijvoorbeeld een herstructurering overwegen, zo lang wachten om hun communicatiestrategie op punt te zetten. Terwijl men zich daar al maanden vooraf op kan voorbereiden.”

“Bedrijven vergeten nog te vaak dat ze via professionele en eerlijke communicatie hun visitekaartje afgeven. We hebben gelukkig klanten die dat meer en meer ontdekken. Interel deed tot voor kort alleen de begeleiding van producten, onze klanten ontdekken nu dat ze zoveel meer in huis hebben waar ze positief over kunnen communiceren.”

Velge is zeker dat het belang van communicatie alleen maar toeneemt in deze turbulente tijden. Sinds zijn aantreden groeide Interel met vijftien procent. Het voorbije jaar stond al in het teken van een overname (Politiciscy International, een kantoor met vijftien medewerkers in Londen) en het komende jaar wil Interel zijn vleugels nog verder uitslaan. “We willen meer dan ooit het volledige spectrum van communicatie bestrijken: van de organisatie van persreizen tot het maken van jaarverslagen en lobbywerk bij de hoogste instanties.”

Toch heeft hij iets onderschat: het aantal uur op het werk en vooral de extreme flexibiliteit. “In de herfstvakantie had ik samen met mijn gezin een vliegtuigreis gepland. Maar toen moesten we ons buigen over het dossier-Kaupthing. Daar ging ons weekje vakantie. Tot wanhoop van mijn vrouw en mijn kinderen. Maar uitgesteld is niet verloren. Ze hebben die vakantie nog te goed.”

Baudouin Velge (43)

IS: gedelegeerd bestuurder van communicatiebedrijf Interel

Hobby’s : reizen, familie

K.C.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content