Comfort voor zes

De Toyota Picnic is een middelgrote monovolume met alle goede eigenschappen van een comfortabele gezinswagen.

Het aanbod van zogenaamde monovolumes wordt almaar groter, want deze wagens vallen duidelijk in de smaak. Aan de hand van de buitenafmetingen en de nuttige interieurruimte zijn er drie reeksen te onderscheiden : de grote monovolumes ( full size), de middelgrote die nog eens onderverdeeld worden in grote ( upper medium size) en kleinere ( lower medium size) en de compacte monovolumes ( compact size).

In de grootste categorie wordt in België alleen de Chrysler Grand Voyager aangeboden. In de “upper medium size” is de concurrentie het scherpst ; hier vinden we de VW Sharan (de Belgische marktleider), de Ford Galaxy, de nieuwe Renault Espace (die voorgesteld wordt op de autosalon van Parijs), de Citroën Evasion, de Peugeot 806, de Fiat Ulysse, de Lancia Zeta en last but not least de schitterende nieuwe Opel Sintra (een gezamenlijk ontwerp van General Motors USA en Opel Europe). De enige compacte monovolume is (voorlopig) de Renault Mégane Scenic, die eveneens zijn debuut maakt op de autosalon van Parijs.

De Toyota Picnic behoort tot de “lower medium size”. In tegenstelling tot de meeste andere monovolumes, is deze Japanner niet afgeleid van een lichte bestelwagen : hij wordt gebouwd op een nieuwe vloerplaat. De Picnic is een comfortabele reisauto met zes uitbouwbare individuele fauteuils. Offert men één zitplaats op, dan blijkt er enorm veel bagage mee te kunnen. In dat geval beschikken de vijf inzittenden nog over heel wat meer ruimte dan in de gemiddelde break, die doorgaans langer is dan deze monovolume.

Uniek is dat de twee middelste stoelen achteruitgeschoven kunnen worden over een afstand van 28,5 cm, wat een stuk meer beenruimte en dus meer zitcomfort oplevert. Worden de twee achterste fauteuils uitgebouwd, dan verschijnt een indrukwekkende bagageruimte terwijl vier personen royaal plaats vinden. De laadruimte is aanpasbaar van 182 liter (met zes inzittenden) tot 1841 liter (met twee zitplaatsen).

De Toyota Picnic wordt aangedreven door een uitstekende benzinemotor die zeer soepel draait en flinke prestaties levert, dankzij het motorkoppel dat zich uitstrekt over een breed toerentalbereik. Ofschoon deze wagen in Japan geproduceerd wordt, vertoont hij een typisch Europees rijgedrag door de aangepaste ophanging.

Tijdens een uitgebreide rijtest vielen een paar dingen ons vooral op : de grote souplesse van de motor, de vrijwel totale afwezigheid van rijgeluiden in het interieur, de zeer comfortabele fauteuils, het grote aantal praktische opbergvakken en de lage instapdrempel. Dit laatste is niet onbelangrijk voor een gezinswagen die deze naam waardig wil zijn.

PATRICK OP DE BEECK

Toyota Picnic Zeeën van ruimte en heel veel comfort.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content