COFFRE FORT
De aandeelhouders van Samsonite Corporation de nieuwe vennootschapsnaam sedert de zomer van ’95, na het opdoeken van Astrum zijn Apollo Partners voor 46 % (het beleggingsvehikel van Leon Black, ex- Drexel Burnham Lambert), Carl Icahn voor 21 %, Steven Green voor 13 % (plus 13 % opties) en Leon Cooperman (een particuliere belegger in consumentenproducten) voor 10 %. “We willen meer aandelen Samsonite op de beurs, nu is het 7 procent op de Nasdaq. In welke mate kunnen we de huidige hoofdaandeelhouders verwateren ? Zonder float kunnen we niet van de Nasdaq naar de Nyse,” mijmert Luc Van Nevel. Samsonite Corporation noteert aan 11,5 dollar en startte in juni ’95 aan 16 dollar. Vóór Samsonite Corporation was er Astrum, omvattend Samsonite, American Tourister (bagage), Culligan (watertechnieken) en McGregor (confectie). Astrum werd geboren uit E II Holdings, een grabbelton na de raid van Kohl, Kravis, Roberts op Beatrice Foods in 1986. Het leeuwendeel van E II werd gekocht door Meshulam Riklis. De aanval op Beatrice Foods en E II was gefinancieerd met junkbonds. Icahn en Black investeerden in de obligaties van E II Holdings en verdienden miljoenen dollar door het gecontroleerde failliet onder gerechtelijk toezicht van E II. Luc Van Nevel : “Ik ben een gemotiveerde Certified Public Accountant en amuseer me op lange reizen met die passie. Stephen Green en ik hebben het bedje gespreid van de nieuwe chief financial officer door de schuldenlast creatief en in ijlmars af te bouwen. We organiseerden een pre-arranged Chapter 11 en staakten de betaling van onze schulden. Culligan werd verkocht en als dividend uitbetaald aan de aandeelhouders van Astrum. Kijk naar de berekeningen van de analist Bear Stearns. Onze cashflow is oké, maar de nettowinst voorlopig belabberd. In de zomer ’96 zullen we de nadelen van het failliet verteerd hebben en een normale inkomensstroom genereren.” Analist Herbert Lust van Furman Selz : “De beleggers hebben allemaal gehoord van de wonderful producten van Samsonite, van de wonderful vernieuwing, van de wonderful macro-economische vooruitzichten. Nu willen we met genoegen wat wonderful cijfers zien.” Luc Van Nevel repliceert : “Als we zelfs maar op matige wijze belangrijke nieuwe markten in het Verre Oosten, Oost-Europa en Latijns-Amerika kunnen overtuigen, dan counteren we de cyclische zwakte van onze traditionele markten.”
RAMESH TAINWALA EN LUC VAN NEVEL Klinken op het succes van de nieuwe bagagefabriek in Nasik, 200 kilometer van Bombay.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier