CMB MEEST GEVOELIG VOOR GLOBALE ECONOMIE
Welke Belgische beursgenoteerde bedrijven hebben hun lot het meest gekoppeld aan de groeimarkten in Azië, Latijns-Amerika en Centraal- en Oost-Europa? KBC Securities zocht het uit en maakte een rangschikking. > CMB
Scheepvaartbedrijf. De voorbije jaren steeg het gemiddelde vervoerde volume van “droge bulk”-goederen wereldwijd met meer dan 5 %. China is de factor achter de forse boom in het transport van de droge bulk, door de stijgende vraag naar onder meer ijzererts, kolen en graan. In 2001 voerde China 92 miljoen ton ijzererts in, vorig jaar was dat al 300 miljoen ton. Het effect op de vervoerstarieven en de prijzen voor tweedehandsschepen was enorm. CMB legde de voorbije jaren keer op keer recordresultaten neer. Een vertraging van de Chinese economie zou wel een dramatische terugval van het resultaat en de waarde van de vloot van CMB tot gevolg hebben.
> InBev
Bierbrouwer. De groeilanden (vooral Latijns-Amerika en Centraal en Oost-Europa) zijn goed voor 60 % van de omzet en 66 % van de cashflow van InBev. Dat de omzet van de brouwer nog groeide, is volledig op het conto van de groeimarkten te schrijven. In Europa en Noord-Amerika daalt de bierconsumptie per hoofd, onder meer door de vergrijzing. Gezien de trend in de industriële wereld niet snel zal keren, zullen de groeimarkten nog belangrijker worden voor de Belgisch-Braziliaanse brouwer.
> Bekaert
Staaldraadproducent. Bekaert doet wat het moet doen: het volgt de grootste klanten, de bandenproducenten, naar China. Bekaert moet mee als producent van staalkoord voor het versterken van banden, of het verliest zijn klanten. De voorbije jaren heeft Bekaert fors geïnvesteerd in de Bric-landen, vooral in China. Het gaat om 200 miljoen euro in 2004 en 2005, en 100 miljoen euro in 2006. Bekaert wil de komende jaren evenveel geld pompen in de groeimarkten, die intussen al goed zijn voor meer dan de helft van de omzet.
> Sipef
Palmolieproducent. Profiteert van de stijgende vraag in de groeilanden naar oliën. De VS verbruiken vandaag 50 kilo vet per persoon tegenover 16 kilo in China. De vraag naar vegetale oliën stijgt met 3,5 % per jaar, zonder rekening te houden met de vraag naar biodiesel. Sipef verkoopt het grootste deel van zijn palmolie in Indonesië en Maleisië.
> Cumerio
Kopersmelter. Het investeringsprogramma draait volledig rond Bulgarije, waar binnenkort een nieuwe raffinaderij wordt geopend. De bestaande smelter in Bulgarije was al goed voor 16 % van de omzet, maar van veel groter belang voor de winstgevendheid. Het bedrijf werd vorige week overgenomen door sec-torgenoot Norddeutsche Affinerie.
> Deceuninck
Producent van pvc-profielen. Centraal- en Oost-Europa zijn goed voor 18 % van de omzet; Turkije is al goed voor 14 % van de omzet. Beide regio’s zijn belangrijke groeipolen, tegenover de meer verzadigde West-Europese thuismarkt.
> Euronav
Scheepvaart (tankerrederij). China speelt voor Euronav een minder doorslaggevende rol dan voor CMB. Het Internationaal Energie Agentschap verwacht dat de vraag naar olie dit jaar met 1,8 % stijgt. De vraag in China zou stijgen met 6,4 %.
> CFE
Bouwbedrijf. CFE is in hoofdzaak een lokale bouwonderneming, maar dochterbedrijf DEME (waarin CFE een belang van 50 % heeft) is een erg internationaal georiënteerd bedrijf dat 50 % van de omzet buiten Europa boekt. De petrodollars in het Midden-Oosten die geïnvesteerd worden in grote projecten, zijn cruciaal voor de groei van DEME.
> Solvay
Chemie- en farmabedrijf. Zoals voor elke chemiebedrijf geldt, zal de historische verankering in West-Europa niet snel verdwijnen. Toch zal het belang van de groeilanden de komende jaren toenemen. Solvay boekt nu al een kwart van de omzet buiten de eurozone.
> KBC
Bankverzekeraar. Puurt al ongeveer 16 % van de operationele winst uit Centraal- en Oost-Europa. KBC wil met aanvullende overnames de aanwezigheid in Oost-Europa versterken. Op termijn wil KBC een kwart van de winst boeken in deze regio.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier