Clio Renault Sport 2.0

De Clio RS is de loepzuiverste GTI van het ogenblik. Hij laat u even wegdromen naar beroemde voorgangers…

Bent u een ervaren bestuurder? Ja, dan zal u aan de Clio RS veel rijplezier beleven. Deze compacte, sportieve auto liet ons vooral genieten op verlaten baantjes met veel bochten. De RS lijkt wel de uitvinder van de bocht. Het aangepaste onderstel, het wielspoor (27 mm breder dan van een gewone Clio), het verlaagde koetswerk (15 mm lager) en de brede velgen geschoeid met sportbanden maken dat hij er zich thuis voelt. De performante motor gekoppeld aan de korte, sportieve verhoudingen van de sport-vijfversnellingsbak resulteren, samen met de perfect werkende remmen, in een zeer sportief en veilig rijgedrag. Even denkt u aan beroemde voorgangers zoals de Renault R5 Alpine en de onvergetelijke Renault R8 Gordini uit de jaren zeventig.

Met de GTI die de Clio RS is, is Renault Sport goed voor een grote onderscheiding. Spijtig dat aandrijving op de achterwielen bij Renault verleden tijd is.

De RS past uitstekend in het succesrijke Clio-gamma. In Europa sloot Clio 1999 af op de eerste plaats in het I-segment, gevolgd door de Opel Corsa, Peugeot 206 en Fiat Punto. In België doet de Clio het verre van slecht. Op 31 juli 2000 stond Clio op de vierde plaats met 7,5% marktpenetratie in zijn segment. De eerste drie plaatsen werden bezet door de Peugeot 206 (11,5%), Opel Corsa (8,9%) en VW Polo (8,7%).

Koetswerk- en interieurdesign beantwoorden eveneens aan het sportieve imago van deze typische mannenauto. De Clio R(enault) S(port) dankt zijn sportieve look aan enkele koetswerkonderdelen in koetswerkkleur, zoals de verbrede voorvleugels in composietmateriaal (motorkap uit aluminium), de bumperschilden met luchtinlaten en extra koplampen vooraan, en de zijschorten aan de onderkant van de zijflanken. De achterruit krijgt een discrete spoiler en op de achterklep prijkt het logo.

Voor het design van het interieur werden verfijnde materialen in harmonische blauwtinten gebruikt, zoals leder en alcantara voor de bekleding en aluminiumkleurig inlegwerk in de middenconsole en de armsteunen van de deuren. Het sportieve karakter wordt nog beklemtoond door aluminium onderdelen, zoals de pedalen en de versnellingspook. Het vast tapijt, de vloermatten, de bekleding van de uitstekende sportzetels en het dashboard passen allemaal in het harmonisch blauwe interieur. De witte achtergrond van het instrumentenbord springt hier meteen in het oog. Standaard wordt u verwend met automatische klimaatregeling in combinatie met een reflecterende (zonnewarmte-werende) voorruit, getinte, elektrisch bedienbare ruiten en buitenspiegels en een audio-installatie met cd-speler.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content