Citroën Xsara

Een nieuwe herfst, een nieuw design, dacht men bij Citroën. Maar ook de uitrusting, het motorenaanbod en de veiligheid werden opnieuw bekeken.

Citroën werkt aan een nieuwe huisstijl. Niets te vroeg voor een merk dat met de DS, ID en de 2 pk al schoolvoorbeelden van toekomstgericht design neerzette. Nu worden designaanpassingen voorzichtig doorgedrukt.

Hoewel Xsara pas in 1997 werd gelanceerd, onderging de nieuwe Xsara al een grondige verjongingskuur. De geribde motorkap met geïntegreerd radiatorrooster en de langwerpige koplampen achter helder glas zorgen voor een hedendaagse look. Achteraan loopt de bumper vloeiend over in de wielkasten. Een geïntegreerde handgreep vervangt de verouderde drukknop voor het openen van de koffer. Een grotere spoorbreedte voor en achter benadrukken de Xsara-persoonlijkheid en zorgen voor een nog betere wegligging. Samengevat: de nieuwe Xsara oogt én is moderner, eleganter en dynamischer.

Het Xsara-gamma is opgebouwd rond drie koetswerken (coupé, berline en break), drie benzinemotoren (75, 110 en 167 pk), twee hedendaagse diesels (71 en 90 pk) en vier uitrustingsniveaus: VTR, VTS voor de sportieve coupés, SX en Exclusive voor de klassieke berlines en SX voor de breaks. Voor elke koetswerkvariant is een automatische versnellingsbak beschikbaar. De automaat is steeds gekoppeld aan de 1.6i-benzinemotor (110 pk). De viertrapsautomaat is een auto-actieve versnellingsbak. Hij past zich automatisch aan aan de rijstijl van de bestuurder (economisch of sportief), het gekozen programma (sport, economisch of sneeuw), de externe omstandigheden (reliëf van de weg, optimale tractie, acceleratie of deceleratie) en de interne, mechanische omstandigheden van de versnellingsbak. Wij waren onder de indruk van het comfort en de fluweelzachte soepelheid van de nieuwe automaat.

Twee berlines en twee breaks (diesels) zijn, zonder meerprijs, beschikbaar als bedrijfsvoertuigen.

Enkele jaren geleden lanceerde Citroën een prijsformule waarbij geen korting meer kon worden toegestaan. Deze strategie legde het merk geen windeieren en wordt ook voor het Xsara-gamma toegepast: de basiscoupé kost 505.000 frank, de berline 520.000 frank en de break 555.000 frank. Opteert u voor die formule, dan moet u tevreden zijn met de basisbenzinemotor (1.4i; 75 pk; 8 fiscale pk).

Het opgewaardeerde Xsara-interieur is aangepast aan de nieuwe kwaliteits- en veiligheidsnormen van het merk. Het biedt een maximaal comfort in een verfijnde sfeer.

Xsara’s zijn rasechte Citroëns: ze koppelen een stabiel, veilig en controleerbaar rijgedrag aan goede prestaties en een ruim interieur.

patrick op de beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content