Citroën Xsara Picasso
Een ruim interieur, een grote koffer, tal van praktische handigheidjes en een goede wegligging: de Citroën Xsara Picasso.
Het is vrijwel onmogelijk om de Citroën Xsara Picasso niet te vergelijken met de Renault Scénic. In het nadeel van Citroën speelt dat de Picasso zo’n drie jaar na de commercialisatie van de Scénic op de markt komt. Maar die drie jaar stelden Citroën wél in staat de schoonheidsfoutjes van de Scénic te vermijden: de Picasso is met 4,27 meter 14 centimeter langer dan zijn concurrent en heeft een grotere wielbasis. Vanwege een langer koetswerk kan de vijfzitter (Scénic is ook een vijfzitter) een grote koffer (550 liter) aanbieden. Ook de inzittenden hebben meer plaats, hoewel dit verschil nauwelijks voelbaar is.
Het Picasso-gamma is opgebouwd rond één uitrustingsniveau met drie Pack-motorversies – een nieuwe 1.6i van 90 pk, een verfijnde 1.8i 16V (117 pk) en een uitstekende 2.0 HDi common rail diesel – en een ‘gewone’ 1.6i en 2.0 HDi.
Citroën heeft veel zorg besteed aan kwaliteit en veiligheid. De Xsara Picasso wordt standaard geleverd met ABS, twee frontale airbags, twee zijdelingse luchtkussens met de mogelijkheid de passagiersairbag uit te schakelen. Inzake comfort is Picasso uitgerust met variabele stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare zijruiten vooraan, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels, boordcomputer, hoogteregeling voor de chauffeurszetel, het stuur en de veiligheidsgordels vooraan.
Picasso onderscheidt zich ook door praktische details. Zo opent de grote achterklep zich in twee standen, nuttig voor kleinere gebruikers en in een garage met lage zoldering. In de koffer is een praktisch, plooibaar boodschappenwagentje op wieltjes gemonteerd. Doordat de schakelpook op de console van het instrumentenbord staat, kan men zich makkelijker over de platte vloer vanuit het voorcompartiment naar achter begeven. Eveneens handig zijn de tafeltjes in de rugleuningen van de voorzetels, het grote handschoenenkastje (inhoud: 15 l), de ruime bergvakken in de deuren en de twee bodemkoffertjes aan de voeten van de achterste passagiers. Deze drie passagiers beschikken allemaal over een comfortabele zetel waarvan de middelste naar voor of achter kan worden geschoven. De zetel kan ook worden neergeklapt en dienst doen als tafeltje. Ook de bekerhouders, zowat overal in de Picasso aangebracht, maken het leefcomfort gezelliger en praktischer.
patrick op de beeck
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier