CITRIQUE BELGE. ZUURVERDIENDE CENTEN
Citrique Belge is de vierde citroenzuurproducent ter wereld en wenst dat met een verdubbeling van de produktiviteit
zo te houden.
Een melig reklamespotje voor suiker omschreef de stad Tienen aan elke BRTN-radioluisteraar als “het zoetste plekje op Moeder Aarde”. Misschien mogen we de stad ook één van de zuurste plekjes op Moeder Aarde noemen.
In 1919 ging de fabriek “Produits Organiques de Tirlemont” van start als de allereerste Europese onderneming die de produktie van citroenzuur door fermentatie op industriële schaal realizeerde. Sinds 1929 heet het bedrijf Citrique Belge en als deze naam bij het grote publiek geen belletjes doet rinkelen, dan doet het produkt dat wel. Citrique Belge is de enige Belgische producent van citroenzuur monohydraat, citroenzuur watervrij, citroenzuuroplossingen, mononatriumcitraat en trinatriumcitraat. Moeilijke laboratoriumnamen ? Misschien wel, maar die produkten kennen een groot aantal toepassingen in de levensmiddelenindustrie en de farmaceutische nijverheid. Zo geeft citroenzuur de lichtjes zure smaak aan frisdranken en konfituur, helpt het bij de konservering van levensmiddelen in blik, zit het in bruistabletten en hoort het onlosmakelijk bij vloeibare afwasmiddelen.
Citrique Belge is sinds 1977 een volwaardig Belgisch filiaal van de farmaceutische groep F. Hoffmann-La Roche. Met een omzet van 3,19 miljard frank en een personeelsbestand van 425 werknemers is het de tweede Europese citroenzuurproducent. Een marktaandeel van 11 % bezorgt het bedrijf een vierde plaats op de wereldranglijst. Meer dan 95 % van de afzet gaat naar export. Europa vertegenwoordigt hiervan ongeveer 55 %, 23 % gaat naar Noord-Amerika en de overige overzeese bestemmingen zijn goed voor 19 %.
Een dergelijke marktpositie krijgt het bedrijf niet in de schoot geworpen. Een ver doorgedreven systeem van totale kwaliteit werd in juli ’93 beloond met een ISO 9002-certifikaat. Volgens direkteur Jean Vanderstappen moet ook de produktiviteit naar omhoog. “Citrique Belge streeft naar een verdubbeling van de produktiviteit op tien jaar tijd. Het is de bedoeling om in 1998 over een produktiekapaciteit te kunnen beschikken van 100.000 ton op jaarbasis. ” Voor deze ambitieuze objektieven werd in 1993 een investeringsprogramma opgestart dat, gespreid over een vijftal jaar, zo’n 1,2 miljard frank gaat kosten. De aangekondigde produktiviteitsverhoging mag alleszins niet resulteren in een ongebreidelde golf van spontane sollicitaties. Zegt Vanderstappen : “Het is de bedoeling om door automatizering met dezelfde mensen méér te gaan produceren. Vanaf 1996 zal de produktiviteit vooral aanzienlijk toenemen door de invoering van een volledig nieuw procédé in de raffinage-afdeling. De direktie onderzoekt momenteel welke de juiste gevolgen zullen zijn voor de werkgelegenheid. “
PPG
JEAN VANDERSTAPPEN (CITRIQUE BELGE) Produktiviteit verdubbelen op tien jaar tijd.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier