CIRCUS OP ROLLEN

Inline-skates moet de consument aan zijn voeten hebben. Met zijn mobiel skatepark gaat de Belgische marktleider Sportifique de boer op.

De kleine criminaliteit daalde tijdens vakantiedagen in de dorpskern van Steenokkerzeel met de helft. En dat heeft alles vandoen met het twee jaar jonge skatepark, stelt Walter Dahlmann met zichtbaar genoegen vast. “Bij ons heerst orde en tucht. De moeilijke jeugd van zes tot zestien kan zich bij ons de hele dag uitleven,” duidt de zaakvoerder van de bvba Sportifique. Het skatepark barst immers van de rampen, toestellen, glijbanen en pools waar de jongeren het inline-skaten ten volle kunnen beleven.

Dicht bij de klant: dat is de kern van het succesverhaal van Sportifique, dat zich in de Benelux marktleider noemt voor de verkoop van de betere inline-skates. De cijfers spreken alvast boekdelen: van 3000 verkochte paar in 1994, naar 60.000 paar dit jaar. Voor 1999 worden 80.000 paar voorzien. De omzet klimt evenredig: van 48 miljoen frank in 1994, naar 200 miljoen dit jaar. “De boom kan niet blijven duren,” klinkt Walter Dahlmann vandaag voorzichtig. “Ik verwacht vanaf 1999 een stabilisering. Om het hoge aantal te behouden, moeten we marktaandeel afsnoepen van anderen.”

De bvba Sportifique heeft troeven om zijn marktpositie te versterken. Het bedrijf is exclusief verkoper in de Benelux van het Amerikaanse hoogkwalitatieve merk K2. Toen Walter Dahlmann in 1984 Sportifique opstartte, vormde skimateriaal het belangrijkste product. Later kwamen daar golf-, tennis-, surfproducten, mountainbikes en snowboards bij. Maar vooral de inline-skates leidden tot een explosieve groei van het Vlaams-Brabantse bedrijf. “K2 maakt inline-skates van de hogere prijsklasse. Het zijn dure producten met hoge toegevoegde waarde.” Bij die hoge kwaliteit hoort het gepaste distributiekanaal: dus geenszins via het warenhuis. Sportifique belevert 300 verkooppunten in de Benelux: de betere sportvakhandel, en sportketens zoals Go Sport, Disport en AS Adventure.

Bovendien sleutelt K2 sterk aan de naambekendheid. Er is niet alleen het eigen skatepark in Steenokkerzeel. Twee mobiele skateparken, die in drie uur worden opgebouwd, toeren door de hele Benelux. In de laadwagen steken honderd skates, die de aarzelende consument aan de voeten kan snoeren. Optredens tijdens gemeentelijke feesten, bedrijfsfeesten en popconcerten verhogen de naambekendheid. “Dit jaar zullen we 100.000 mensen in de Benelux bereiken. Tien procent daarvan zijn adepten voor onze skates,” maakt Walter Dahlmann de balans.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content