Cim-onderzoek: u leest het toch liever gedrukt
Volgens de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (Cim) zien bijna alle magazines en weekbladen hun lezersaantallen groeien. Bij de kranten is het beeld diffuser.
Eerst in eigen boezem kijken: net als andere economische media verliest uw lijfblad lezers. Meer bepaald 13,9 %, al moeten we opmerken dat er vorig jaar een explosieve groei van 32,9 % werd opgetekend, waardoor het verlies dit jaar werd verwacht. Bovendien staan tegenover iets mindere leescijfers wel betere verkoopcijfers, een opmerkelijk fenomeen dat geldt voor zowel Trends, De Tijd (dat met 17,6 % verlies de zwaarste daler is op de Nederlandstalige krantenmarkt), De Standaard (-5,9 %) als Le Vif (-8,3 %). Trends blijft, samen met zusterblad Trends-Tendances, met 247.000 lezers de belangrijkste publicatie in het segment van de businesspers, ruim voor De Tijd (101.000 lezers), al mag worden opgemerkt dat L’Echo met 9,1 % klimt naar 67.000 lezers. Het maandblad Bizz, dat samen met Trends wordt verdeeld, noteert dit jaar een stijging van 4 % en komt uit op 95.000 lezers.
Bij de kranten is De Zondag de absolute winnaar. Met 10,3 % groei wordt voor het eerst de kaap van 2 miljoen lezers gerond, terwijl rechtstreekse concurrent Metro lichtjes achteruitgaat (-3,3 %). Ook De Krant van West-Vlaanderen (+9,1 %), het Belang van Limburg (+7,3 %) en Het Laatste Nieuws (+3,4 %) presteren sterk, terwijl behalve De Tijd en Het Volk (-8,3 %) vooral de Franstalige dagbladen erop achteruitgaan: Groupe Vers L’Avenir verliest 6,2 %, La Libre Belgique 14,6 % en Le Soir 18,5 %. Alles samen verliezen de Franstalige kranten ruim 104.000 lezers (-6 %), de Nederlandstalige boeken een lichte winst (0,4 %) tot 2,945 miljoen lezers.
Voor ons moederhuis Roularta zijn de resultaten zeer positief. De bladen van reclameregie First Media, waaronder Steps, De Streekkrant, De Weekkrant, De Zondag, Brussel Deze Week en de Vlan-groep vallen, telt 6,978 miljoen lezers, ruim 2,5 miljoen meer dan de Groep Passe-Partout, de nummer twee op de markt van huis-aan-huisbladen. Op de magazinemarkt bereiken Knack (+3 %), Weekend Knack (+4 %) en Focus Knack (+5 %) samen 921.000 lezers, terwijl ook Sport Voetbal Magazine (+8 %) goed scoort. Bij de maandbladen komen de opmerkelijkste prestaties van het reismagazine Grande, dat voor het derde jaar op rij met 20 % groeit en uitkomt op 203.000 lezers. Ook Nest doet het met 583.000 lezers (+17,4 %) zeer goed.
Ten slotte is er voor de meer spirituelen onder ons de hamvraag: wie zijn wij eigenlijk? Of meer bepaald, wie bent u, beste Trendslezer? Wel, u bent in 42 % van de gevallen een vrouw, en in 48 % van de gevallen jonger dan 45, met een mooie spreiding rond die leeftijd: telkens 17 % is tussen 25 en 34 jaar en tussen 55 en 64 jaar, en telkens 21 % is 35 tot 44 jaar en 45 tot 54 jaar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier