CHRYSLER VOYAGER. Nieuwe trendsetter

Chrysler, wereldwijd marktleider inzake eenvolumewagens, steelt de show met de tweede generatie van de Voyager.

Hoewel de zogeheten “monovolume” een Europese uitvinding is (met de Renault Espace), heeft het fenomeen zich toch het snelst ontwikkeld in de Verenigde Staten. Daar zijn de “minivans” razend populair geworden. De Amerikanen blijken vooral te houden van de veelzijdige gebruiksmogelijkheden die de eenvolumewagens bieden.

Imago en emotionele faktoren spelen in Europa, vaker dan in de VS, een doorslaggevende rol bij de aankoop van een nieuwe wagen. Ook de Europeanen beginnen echter geleidelijk meer oog te hebben voor de polyvalente kwaliteiten van de monovolume. Vandaar de stijgende vraag, waarop de belangrijke konstrukteurs gretig inspelen.

Zowel tijdens de autosalon in Detroit als tijdens de Bedrijfsvoertuigensalon in Brussel werden nieuwe minivans voorgesteld. In Detroit stal Chrysler de show met de voorstelling van de nieuwe Voyager, die begin ’96 op de Europese markt komt. Een blikvanger was daar eveneens de Shuttle, de nieuwe eenvolumewagen van Honda (begin juni in België).

In Brussel ging heel wat aandacht naar de Sharan, de nieuwe Europese monovolume die door Volkswagen en Ford gezamenlijk werd ontworpen en die in september in België wordt verwacht. “Sharan” is oud Perzisch en betekent “het voertuig van de koning”, wat in elk geval toepasselijk is op de versie met een Porsche-motor.

VERNIEUWING.

De nieuwe Voyager-gamma van Chrysler komt net op tijd. De eerste generatie was dringend aan vervanging toe, want ze beantwoordt steeds minder aan de hedendaagse stijl en de vraag naar meer komfort. Als wereldwijd marktleider moest Chrysler een nieuwe trendsetter lanceren, de Voyager van de tweede generatie.

Voor Chrysler is de Voyager een absolute verkooptopper ; de winst van het bedrijf steeg in 1994 met 53,7 procent. Of het Amerikaanse merk erin zal slagen de Renault Espace te verdringen van de eerste plaats in Europa, zal de toekomst moeten uitwijzen. In elk geval kan Renault niet onverschillig blijven bij de lancering van de nieuwe Voyager : de Espace is immers evenzeer aan vernieuwing toe.

Wat het design betreft, valt de nieuwe Voyager op door de aërodynamische koetswerklijn. Deze loopt vloeiend naar achter toe, vanaf de voorbumper over de gestroomlijnde motorkap en de sterk achterwaarts hellende voorruit, om via het dak uit te monden in de hoge en brede achterklep die tot op de achterbumper reikt. Door het gestroomlijnde profiel en de grotere ruiten biedt de nieuwe Voyager een elegante aanblik.

KOMFORT.

Bij het ontwerpen van de Voyager ’96 werd voorrang gegeven aan de veiligheid, het komfort, de uitrusting van het interieur, de prestaties en een goede verhouding prijs-kwaliteit.

De brede glijdeuren aan beide zijden vergemakkelijken de toegang tot het komfortabele interieur. Omdat de Voyager iets breder werd, is ook de doorgang tussen de voorste stoelen ruim bemeten. De chauffeur en de passagier vooraan kunnen dus, indien nodig, de wagen betreden of verlaten via één van de schuifdeuren.

Door de grotere breedte is ook het zitkomfort in de nieuwe Chrysler fel verbeterd. De Voyager ’96 is eveneens langer dan zijn voorganger. Dit komt vooral ten goede aan de bagageruimte achter de derde stoelenrij : daar is nu voldoende plaats voor het reisgoed van de inzittenden (maximum zeven).

De achterste twee stoelenrijen zijn aan beide zijden uitgerust met vier kleine wieltjes. Dankzij deze praktische nieuwigheid kunnen de stoelen gemakkelijk door één persoon verplaatst of verwijderd worden. Dit is een wereldprimeur die de rechtstreekse konkurrenten zeker niet onverschillig zal laten.

KEUZE.

De nieuwe Voyager wordt aangeboden met benzinemotoren van 2 liter (133 Din pk), 2,4 liter (150 Din pk), 3,3 liter V6 (160 Din pk) en 3,8 liter V6 (168 Din pk). Er is ook een zuinige en goed presterende 2,5 liter turbo-diesel (118 Din pk), die in de eerste plaats bedoeld is voor de Europese markt.

De motoren van 2 liter en 3,8 liter kunnen pas in het begin van ’97 in België geleverd worden. De V6-versies van de Voyager zijn uitsluitend beschikbaar met een viertrapsautomaat.

De nieuwe Voyager wordt geproduceerd in twee Amerikaanse fabrieken en in het Oostenrijkse Graz (in samenwerking met Daimler-Puch). Chrysler beschikt over de mogelijkheden om, naargelang van de vraag, de produktie op te drijven tot 700.000 stuks per jaar.

O.D.B.

CHRYSLER VOYAGER Veiligheid, komfort, uitrusting en prestaties stonden op het voorplan bij het ontwerpen van de tweede generatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content