CHRISTIE’S

Peperduur stuk

De datum van 14 juli. Niet alleen “le quatorze juillet” van de Fransen, maar ook een dag dat het hart van een Belg flink sneller ging slaan. Christie’s veilde Topographical Pictures in Londen. De heer Flebus was gewapend met album van 25 watercolours naar de BBC Antiques Roadshow in Brussel getrokken. Zijn akwarellen bleken afkomstig van de Filipijnse schilder José Honorato Lozano.

De werken in bijna perfekte staat en een volledig album. Dat trok de aandacht van de experts. Ze kleefden een waarde van 200.000 tot 300.000 pond (9 tot 13,5 miljoen frank) op het album. Meteen groeide het “Flebus’ Album” uit tot het duurste stuk ooit aangeboden tijdens de BBC Antiques Roadshow. Een haast perfekte raming overigens, want de hamer viel uiteindelijk op 265.000 pond. De heer Flebus trok dan ook als een dolgelukkig man huiswaarts.

Garantie

In oktober kwam op de veiling van Fine Scientific Instruments (Christie’s Londen) een uitzonderlijk mooie 16de-eeuwse astrolabe aan bod. De astrolabe gesigneerd Erasmus Habermel was gegraveerd met het wapenschild van Alessandro Farnese, hertog van Parma. De uiteindelijke verkoopprijs bedroeg 540.000 pond.

Erg tot de verbeelding sprak de verkoop door Christie’s Genève van een juwelenkollektie. Voorheen het dierbaar bezit van prinses Salimah Aga Khan. De prinses in een vorig leven de aristokratische Sarah Croker Poole én gevierd topmodel wou een nieuw leven beginnen. Ze had dus geld nodig.

Haar biezonder levensverhaal stond garantie voor een suksesvolle afloop. Met een totale opbrengst van ruim 27 miljoen dollar zal miss Croker Poole zeker niet van honger moeten omkomen.

Veiling aan huis

Snel naar het kasteel van Snelleghem in Jabbeke. Te koop stond zowel de handelsvoorraad als de privé-kollektie van Paul de Grande. Het opzet was immens. Bijna 3000 loten in één veiling van 5 dagen aan de man brengen.

Een uitgekiende reklamecampagne zorgde voor een publieksopkomst zonder voorgaande. Inclusief files op de E-40 en een razendsnel uitgeputte catalogusvoorraad. In totaal leverde deze veiling 160 miljoen frank op. Zowat driekwart van de aangeboden loten gingen onder de hamer.

Primussen

Onder de rubriek Impressionisten en Moderne Kunst waren Claude Monet en Pablo Picasso de belangrijkste blikvangers. Monets “La cathedrale de Rouen, effet d’après-midi” haalde in Londen 7,5 miljoen pond. Voor “Le Miroir” van Picasso werd in New York zelfs 20 miljoen dollar betaald.

Bij de Hedendaagse Kunst nam Roy Lichtenstein in New York de fakkel over van Andy Warhol, die in 1994 nummer één was. “Kiss II” van Lichtenstein werd in mei afgehamerd op 2,5 miljoen dollar.

De markt van Oude Meesters is en blijft relatief stabiel. Wel is er een goede vraag naar werken van topkwaliteit uit de Hollandse en Vlaamse school. De Franse school heeft een iets moeilijker jaar achter de rug. Bij de Italianen werd weinig beweging vastgesteld.

Zilver is goud waard

Het zilverwerk laat dezelfde trend zien als de kunst. Kwaliteit primeert en overheerst. Alles wat onder de top ligt, ging veel minder vlot van de hand. Belgisch zilverwerk onderscheidde zich meermaals in positieve zin.

In november ging in Genève een poedersuikerstrooier (Bergen, 1682) onder de hamer. Opmerkelijk aan het voorwerp was dat nooit een strooier van dergelijk formaat (21 cm) op de markt was geweest. De opbrengst bedroeg 91.500 Zwitserse frank (CHF).

In mei haalde een zilveren beeldje (uil die een kikker vertrappelt) 256.000 CHF. Het beeldje gemaakt in Gent in 1560 was slechts geraamd op 100 tot 120.000 pond. Op diezelfde veiling werd 124.000 pond betaald voor een Luikse stoomketel uit 1772. De ketel was het werk van Jean Melchior Dartois.

De Jean Fleurus Album, 25 watercolours van Lozano. Afgehamerd bij Christie’s voor 256.000 pond.

De veiling in het kasteel van Snelleghem. Bijna 3000 loten in één veiling van 5 dagen. Bekroond met een publieke belangstelling zonder voorgaande.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content