‘CHINEES STAAL TEGEN DUMPINGPRIJZEN KAN NIET’
De Europese Commissie plant heffingen op te goedkoop staal uit China. “Wat de Commissie doet, is goed. Het heeft lang genoeg geduurd”, oordeelt Astrid Pepermans, die aan de VUB doctoreert over handelsrelaties tussen Europa en China.
Importheffingen ruiken naar protectionisme.
ASTRID PEPERMANS. “Er is een verschil tussen protectionisme en het afdwingen van eerlijke handel. Vrije handel kan leiden tot welvaart, maar dat moet gebeuren volgens regels voor eerlijke concurrentie. China behandelt zijn staalbedrijven niet marktconform. Chinese staalproducenten verkopen hun overschotten tot 29 procent onder de marktprijs. Aan zulke praktijken paal en perk stellen heeft weinig met protectionisme te maken, maar gaat over het streven naar een situatie waarin vrijhandel de meeste voordelen oplevert voor iedereen.”
Waarom is de Chinese staalconcurrentie oneerlijk?
PEPERMANS. “China’s staalaanbod komt niet overeen met de vraag naar staal. De Chinese vraag is in 2015 met 5 procent gezakt. Daarnaast blijven overheidsinstanties, en dan vooral lokale overheden, krampachtig vasthouden aan de verouderde groeimotoren van de Chinese industrie. Ze blijven geld pompen in zwaar verlieslatende staalbedrijven.”
Goedkoop staal uit China kan wel een goede zaak zijn voor de consument?
PEPERMANS. “Op korte termijn zal de koopkracht van de staalconsument stijgen. Maar de staalsector in Europa is goed voor 330.000 werknemers. Dat is een aanzienlijke groep die zeer kwetsbaar is voor de Chinese dumpingprijzen. Bovendien moet de afweging gemaakt worden tussen het verliezen van een industrie die Europa per jaar 170 miljard euro omzet oplevert, en de voordelen van goedkoop staal.
“Uiteraard moet Europa blijven investeren in de ontwikkeling van alternatieve innoverende sectoren, als het competitief wil blijven op de internationale markt. Het is een tweeledig proces: Europa moet optreden wanneer oneerlijke handelspraktijken zijn economie schade berokkenen, maar moet er ook voor zorgen dat het niet achterblijft op andere grootmachten.”
De Europese Commissie zou importheffingen van 16 procent per ton op Chinees vlakstaal wellicht vanaf augustus invoeren. Is dat voldoende? ArcelorMittal meldt een daling van de gemiddelde staalprijs van 19 procent, tot eind november 2015.
PEPERMANS. “Dat de Europese Commissie deze maatregel neemt is goed. Het heeft lang geduurd. Eurofer, de Europese vereniging van staalproducenten, diende al in maart 2015 een klacht in.”
De VS handelen sneller. Ze namen forsere maatregelen tegen Chinees staal tegen te goedkope prijzen.
PEPERMANS. “In november werd een heffing van 236 procent op de import van Chinees staal ingevoerd. Dat tarief steeg in december 2015 naar 255 procent, met de bijkomende waarschuwing dat het kan oplopen tot 500 procent. Vergelijk dat eens met de Europese heffing van 16 procent: peanuts! Toch wil ik niet pleiten voor zulke extreme maatregelen. Europa moet vooral een signaal geven dat dumpen niet kan.”
WOLFGANG RIEPL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier