CHINA. Vliegen met de draak

Er bestaan twee kategorieën mensen. De ene koestert onontgonnen dromen, de andere verwezenlijkt ze. Luc Lefèvre behoort tot de tweede groep. Volgende herfst vliegt hij met een gemotorizeerde draakvlieger over schier ontoegankelijke Chinese gebieden.

LUC DE DECKER

FOTO : ALAIN VERAART

Niet alleen zijn wil, ook zijn geduld moet grenzeloos zijn. Zes lange maanden onderhandelde Luc Lefèvre met de Chinese ambassade over een vluchtvergunning in de uitverkoren streken. Toen hij er definitief wandelen gestuurd werd, leek de expeditie gedoemd om in de Babylonische steigers te blijven. De ontmoeting met de 36-jarige Chinees Tao Tao, die aan de universiteit van Louvain-la-Neuve Sociale Communicatie studeerde en inmiddels de Aziatische markt prospekteert voor een Europees bedrijf, bleek beslissend. De voormalige profspeler en trainer volleybal is uit hetzelfde taaie hout gesneden. Samen met nog enkele kompanen werd een Europees-Chinees team uitgebouwd. Vandaag, na twee jaar voorbereiding, liggen de vergunningen klaar voor een flink deel van het trajekt. In september 1996 kan Lefèvre het Chinese luchtruim in. “Nu komt het erop aan om de route uit te breiden. Vooral de aanloop tot het Himalaja-gebergte en de Gobi-woestijn wil ik erbij. ” De vlakbij Bouillon geboren en getogen Luxemburger vertelt het in vlekkeloos Nederlands.

In 1992

haalde de nu 43-jarige ingenieur telekommunikatie de krantekoppen met zijn arrestatie in de buurt van Kiev. Toen hij na pech een grote militaire basis naderde met zijn Delta Plane Motorised (DPM), dwongen de geheime diensten hem tot landen. Zijn Brusselse medereiziger en hij werden een week lang vastgehouden. Zo eindigde een 4000 km lang huzarenstuk in mineur. Lefèvre schreef er het boek Le défi pacifique – Bruxelles-Tchernobyl over.

“Mijn vrouw vindt het niet langer zo gevaarlijk, ” glimlacht Lefèvre. Aanvankelijk deinsde ze wel even terug voor zijn vermetele plannen. Onrechtstreeks ligt Bernadette nochtans aan de basis van zijn luchtakrobatie. Om niet te lang gescheiden te blijven van zijn vriendin, zag Luc na zijn studies af van zijn voornemen als ontwikkelingshelper weg te trekken. Dan maar naar het leger, waar hij “om me niet te vervelen” reserve-officier werd bij de paracommando’s. Hij hield er niet alleen de liefde voor het valscherm aan over. Ook zijn klimmerskwaliteiten kon hij aanscherpen. De DPM ontdekte hij via het draakvliegen. Toen een vriend met zo’n delta te pletter sloeg in de Maas, keerde hij deze sport de rug toe. “Maar toen ik een paar jaar later de delta’s tussen de Alpen zag zweven, was ik verloren. “

In het lage België geraakt een deltazwever vlug gefrustreerd. Daarom schakelde hij over naar DPM, een lichtgewicht driewieler met een tweetakt-motor onder een kunststofvleugel. “Een DPM bestuur je met de handen op de stang onder de vleugel. Om te maneuvreren, verplaats je dus het zwaartepunt, ” doceert de ervaren piloot.

Door het lage vliegen en de zeldzaamheid, maakt zo’n DPM boven pakweg Eggewaartskapelle of Poupehan nog wel eens ophef. Welke emoties zal zo’n tuig in afgelegen Chinese dorpen uitlokken ? “Het is juist onze bedoeling om kontakt te leggen met de bevolking. Daarom ook wijzen we een groots opgezette expeditie af. We houden onze ploeg zo beperkt mogelijk. Dat betekent dat ik zal vliegen met Tao Tao als passagier en dat een grondploeg volgt in een stevige jeep. Voor het grondteam en, als het enigszins kan ook voor mij, wachten er enkele raftings en bergklimmen. In die zin maken we er een supertriatlon van. “

Euro-China Link

is de naam van de expeditie, die vooral de aandacht wil richten op de ontmoeting met uiteenlopende kulturen. “Dat was al zo bij onze vlucht over Rusland en Oekraïne. We hadden gepland om de nachten door te brengen in een slaapzak onder de vleugel, maar we werden steevast uitgenodigd in de dorpen. “

En het waarom ? “Wie het moet vragen, zal het nooit begrijpen, ” pareerde ooit Wally Herbert, de eerste man die de IJszee overstak. “Pure fascinatie, maar ook totale ontspanning, kontakt met de natuur en andere kulturen, ” vult Lefèvre aan. In zijn woonplaats Sart-Bernard, tussen Namen en Dinant, voert hij de training op. ‘s Avonds buigt hij zich over de stafkaarten, die hij bij het Amerikaanse leger kon bestellen. Hij toont de route, die begint in Shangai. De streep dwarst de Grote Rivieren, klimt naar de Himalaja, maakt een bocht naar de Gele Rivier en de Yang Tse-bronnen. Nu wenkt het noorden. Lefèvre wil doorstoten naar het hart van de Mongoolse hoogvlakte en de Gobi-woestijn. Over de Grote Muur zakt hij weer af naar Beijing. Dan zal hij ruim 4000 kilometer in de vleugels hebben. Volgens zijn nauwgezette scenario vergt de odyssee twee weken. In normale omstandigheden haalt een DPM vlot 90 km/u. Het aftellen is begonnen.

Info : Blue Sky Organization, 93 Bois d’Ausse, 5330 Sart-Bernard. Tel. en fax : (081) 40.11.88.

Luc Lefèvre (links) met passagier/tolk Carl Résimont, die hem in Rusland vergezelde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content