Chili Publish doet het plaatje kloppen
Het gaat hard voor het Oost-Vlaamse Chili Publish. Om een versnelling hoger te schakelen en zijn internationalisering voort te zetten, haalt het softwarebedrijf met kantoren in Aalst, New York en Singapore vers geld op.
Al van bij de start in 2010 koesterden de drie oprichters van Chili Publish, Bram Verniest (43), Joeri Paeleman (37) en Kevin Goeminne (30), internationale ambities. Getuigen daarvan zijn de bedrijfsnaam, die in alle talen vlot uit te spreken is, en de kamerbrede wereldkaart in de vergaderzaal van de Oost-Vlaamse softwarebouwer. “We hebben kantoren in New York en Singapore en wereldwijd een dertigtal partners die onze grafische software verkopen”, vertelt Kevin Goeminne, medeoprichter, aandeelhouder en CEO van het technologiebedrijf. De grafische software, die ontwikkeld wordt in Aalst, bekoort klanten in Rio de Janeiro, Los Angeles, Peking, Sydney, Brussel, enzovoort.
Wereldspeler in nichemarkt
Goeminne is een rasondernemer, die met Chili Publish zijn derde bedrijf runt. Als zoon van een succesvolle IT-ondernemer deed hij tien jaar geleden zijn eerste stappen in de technologiewereld. “Samen met Bram Verniest – nu de COO van Chili Publish – richtten we een webdesignbedrijf op. Ik zat nog op de schoolbanken. Ik heb nooit voor een baas gewerkt, ondernemen zit in mijn DNA”, zegt de informaticus. “Al is het zeker zes jaar geleden dat ik nog iets geprogrammeerd heb.” Vandaag legt hij zich toe op de algemene leiding en de commerciële uitbouw van het bedrijf. Dat betekent veel reizen. De jongste weken was hij onder meer actief op vakbeurzen en evenementen in Sjanghai en Londen.
In het hoofdkantoor in Erembodegem, langs de E40, werken tien ontwikkelaars aan de softwaremodules die wereldwijd in gebruik zijn bij drukkerijen van commercieel drukwerk en verpakkingen, ontwerpbureaus en grote merken. “Met onze software kunnen grafische bedrijven al hun documenten online managen. Een internationale frisdrankengigant bijvoorbeeld wil merkconsistentie in alle markten. De kleuren van de advertenties, de banners, de labels, de verpakkingen en de folders moeten overal gelijk zijn, het logo moet correct zijn. Onze tool faciliteert dat”, legt Kevin Goeminne uit.
De software is niet bedoeld voor de drukker om de hoek. “We spreken over investeringstrajecten van 50.000 tot meer dan 100.000 euro. Dat is niet voor kleine spelers. Onze klanten kopen de module en integreren ze in een onlineplatform. Chili Publisher heeft 380 licentiehouders in meer dan 30 landen. Tegen 2020 willen we naar 750 licenties.” In België heeft Goeminne een twintigtal klanten. De farmaceutische sector is een belangrijke doelgroep. Zo is Syngenta, een van de grootste biochemiebedrijven, klant. “Die bedrijven produceren heel veel labels en gebruiken daar onze technologie voor. In onze nichemarkt zijn we een wereldspeler. We behoren tot de top drie.”
Dure en schaarse profielen
Chili Publish werkt met een dertigtal mensen wereldwijd. “In 2011 boekten we 786.000 euro omzet en we zijn jaarlijks met gemiddeld 29 procent gegroeid. Dit jaar zal onze omzet boven 3 miljoen euro uitkomen. Het bedrijf groeit organisch en maakt vanaf de start winst. We investeren veel in internationale marketing en we werven dure profielen aan, dat kan alleen maar door elk jaar winstgevend te zijn”, verzekert Kevin Goeminne.
Het vinden van goede IT-ontwikkelaars is volgens de CEO een niet te onderschatten uitdaging in België. Hij wil graag het kernteam in Erembodegem uitbouwen, maar hij vindt het niet vanzelfsprekend topontwikkelaars aan te trekken. “Het is een knelpuntberoep. Ik zou meer vrijheid willen in de manier waarop je mensen kunt verlonen. Schaf de bedrijfswagen af en laat ons intelligenter omgaan met geld.”
Goeminnne kijkt ook naar Oost-Europese landen om een tweede competentiecentrum uit de grond te stampen. “We willen het lieft hier voortbouwen, maar als we geen mensen vinden, moeten we uitkijken naar een tweede O&O-centrum. Zo hebben we twee keer zoveel kans mensen binnen te halen. In software gaat het over talent aantrekken. Het zijn onze mensen die onze oplossingen bouwen.”
Medeoprichter Joeri Paeleman, de vroegere CTO, is de innovator van Chili Publish en focust op nieuwe technologische ontwikkelingen. Volgend jaar lanceert het bedrijf de nieuwe module Chili Rendro, ontwikkeld met steun van het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT). “Het is een tool waarmee pdf-bestanden overal correct worden weergegeven, ook op mobiele toestellen”, zegt Goeminne. “We hebben al een eerste deal binnen met Enfocus, een van de wereldleiders in pdr-technologie en we zijn andere deals aan het afronden. Dit kan echt een hit worden op de wereldmarkt, want pdf is alomtegenwoordig.”
De nieuwe software zit in een lagere prijscategorie, dus er zal meer op volume gespeeld moeten worden. Over twee tot drie jaar verwacht Chili Publish de volgende nieuwe reeks softwareproducten klaar te hebben.
Kapitaal versterken
Behalve van de lancering van nieuwe softwareoplossingen moet de groei de komende jaren vooral komen van de verdere internationalisering. “Een jaar geleden hebben we een kantoor geopend in Singapore en nu komt al 10 procent van onze omzet uit Azië. We focussen nu heel hard op India, China en Korea”, duidt Kevin Goeminne. Ook Amerika is een belangrijke groeipool voor Chili Publish. “Het afgelopen jaar zijn we in de Verenigde Staten met meer dan 50 procent gegroeid. In marktaandeel is het onze grootste markt, gevolgd door Frankrijk. De eerste jaren was het keihard werken om er voet aan de grond te krijgen”, geeft Goeminne toe. “Amerikanen staan wantrouwig tegenover Europese technologie. Het kost wel wat tijd om hen te overtuigen. Nu zien we een acceleratie en op termijn zullen we er een tweede kantoor openen, aan de Westkust.”
Het Oost-Vlaamse softwarebedrijf heeft geen last van de structurele moeilijkheden in de grafische markt. “De verpakkings- en labelmarkt zijn groeimarkten. Ik geloof ook nog sterk in print als het om high-end, gepersonaliseerd drukwerk gaat. Daar willen mensen voor betalen”, zegt Goeminne.
De softwaremodule van Chili Publish kan ook ingezet worden voor digitale communicatievormen, maar het lijkt niet zo gemakkelijk het printverhaal met het digitale te combineren. “Er zijn heel weinig bedrijven die erin slagen op een iPad geld te verdienen. Met onze technologie kun je al html-banners en elektronische advertenties maken, maar slechts een beperkt deel van ons cliënteel gebruikt die mogelijkheden. De verdere uitwerking van het omnichannel-verhaal staat de komende jaren op de agenda, zodat je ook dynamische advertenties voor platformen als Instagram en Facebook kunt creëren met onze software.”
Klaar voor de versnelling
Om de groei van het bedrijf te versnellen, werken de drie eigenaars aan een kapitaalronde. “Na zes jaar organische groei willen we accelereren. We willen dit succesverhaal voortzetten en dat vergt investeringen. Mijn ambitie is tegen 2020 een omzet van 7 miljoen euro te halen”, verklaart Goeminne. De jonge ondernemer praat met investeerders in binnen- en buitenland. Hij mikt naar eigen zeggen op 2 miljoen euro.
“We hebben een sterk dossier. Er is voldoende kapitaal in België, maar de markt is conservatief. Amerikanen zijn daar heel anders in. We voelen wel dat er vandaag misschien iets meer appetijt is om in IT te investeren. Vooral bedrijven die gebruikers verkopen. Een bedrijf als Facebook is daarin geslaagd, maar wie kan dat nog?”
Volgens Kevin Goeminne schrijft Chili Publish een stabiel verhaal met een mooie recurrente omzet. “Onze klanten betalen jaarlijks 20 procent van de aankoopprijs voor diensten zoals onderhoud en ondersteuning. Het gaat over echte business. Onze oplossingen bezorgen bedrijven meer efficiëntie of meer verkoop, ze verdienen er geld mee.”
Kurt De Cat, fotografie Emy Elleboog
“Ik zou meer vrijheid willen in de manier waarop je mensen kunt verlonen. Schaf de bedrijfswagen af en laat ons intelligenter omgaan met geld”
“In software gaat het over talent aantrekken. Het zijn onze mensen die onze oplossingen bouwen”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier