CHICAGO METALLIC CONTINENTAL. HOGE TOP IN LAAG PLAFOND
In Wijnegem vond een honderdjarige Amerikaan vaste voet voor de produktie van verlaagde plafondsystemen, en meer…
In 1893 startte George Frolich in Chicago een bescheiden atelier van zinken kaders voor glasramen. Het was Reinhardt G. Jahn die in 1938 het atelier overkocht en transformeerde tot de huidige multinational Chicago Metallic. Honderd jaar na Frolich heeft de wereldgroep nog bitter weinig met glasramen, maar alles met de binnenafwerking te maken. Over de hele wereld zorgen zo’n 1600 werknemers voor een jaaromzet van meer dan 12 miljard frank.
Chicago Metallic ging in 1966 de grote plas over. Wijnegem is de thuisbasis van wat de groep omschrijft als Eastern Hemisphere Operations. De omzet van dit werkgebied, méér dan 4 miljard, wordt geschraagd door vier produktieëenheden. Met 260 krachten is Chicago Metallic Continental, gevestigd in hetzelfde Wijnegem, de grootste producent van het kwartet, verantwoordelijk voor een uitgebreid gamma aan metalen ophangsystemen voor verlaagde plafonds. Samen met Interfinish (Almere, Nederland), Consmat Metallic (Singapore) en Bauwens Matrijzen (Sint-Job-in-‘t-Goor) worden alle facetten van de binnenafwerking verzorgd.
Drie jaar geleden werden de aktiviteiten bijgestuurd, onder impuls van Hans Sanders, executive vice president van Chicago Metallic. Het bedrijf mocht zich jarenlang kronen tot toonaangevend producent van ophangprofielen voor verlaagde plafonds, maar de konkurrentie zat niet met de vingers te draaien. Het bedrijf ging verder kijken dan het plafond laag is en verruimde het produkt. In 1991 startte de uitbreiding van het werkterrein met een extra werkvloer van 4500 m². De nieuwe fabriek staat sinds oktober ’93 in voor de aanmaak van metalen panelen die Chicago Metallic Continental meteen een voorsprong geven in de wereld van de metalen plafonds. Voor deze toekomstgerichte investering werd ongeveer 800 miljoen frank uitgetrokken, die volledig uit eigen middelen wordt gefinancierd.
De omzet van de Wijnegemse fabriek tuimelde in 1993 met een half miljard naar beneden tot 2077 miljoen. “De cijfers zijn echter niet vergelijkbaar omdat we onze organizatie hebben geherstruktueerd, ” zegt Robert Van Leeuwen, direkteur marketing en strategic planning van Chicago Metallic. Wel voelt het bedrijf de recessie in de bouwsektor en is er de verhoogde konkurrentie uit Zuideuropese en voormalige Oostbloklanden. Bovendien verloor Chicago Metallic de omzet van zijn belangrijkste klant, Armstrong, die zijn eigen produktie voor plafondophangprofielen opzette in het Franse Valenciennes. Deze teruggang in volume wordt echter ruimschoots goedgemaakt door de nieuwe aktiviteiten van de groep in zijn geheel. Zo groeide de groepsomzet in België tussen 1992 en 1993 met 3 % tot 2981 miljoen frank. 95 % van de produktie gaat naar het buitenland.
PPG
HANS SANDERS (CHICAGO METALLIC CONTINENTAL) Voormalige klanten trekken ander jasje aan en worden konkurrenten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier