Chic, chiquer, chicst

Een dynamisch trio zorgt voor een charmeoffensief. Brussel, Antwerpen en Knokke vrijen de luxemerken op.

De tentoonstelling die gedurende enkele maanden de jonge Vlaamse ontwerpers voor het voetlicht plaatst, zal alvast de nieuwsgierigheid opwekken van iedereen die geïnteresseerd is in de evolutie in die sector. Sommigen noemen hen fashion victims: mensen die bijzonder gevoelig zijn voor sommige trendy merken, zoals Gucci, Louis Vuitton en dies meer. De avant-gardistische spirit van Antwerpen vormde voor sommige internationale ketens de aanleiding om Antwerpen te kiezen als locatie voor hun eerste vestiging in België. Dat was onder meer het geval voor twee Franse merken, Nytia en Anne Fontaine. Brussel blijft echter het belangrijkste referentiepunt voor de luxemerken in ons land.

Een groot deel van de omzet die door de grote luxeketens gerealiseerd wordt, is afkomstig van buitenlanders, zoals de euroambtenaren en toeristen die Brussel aandoen. In Antwerpen zijn dat ook de Nederlanders, die maar al te graag een sprongetje over de grens maken. Nederlanders en Duitsers voelen zich ook aangetrokken tot de modieuze badstad Knokke.

Liefst chique buren

De spelers op de Belgische luxemarkt zijn grotendeels dezelfde als de drijvende krachten achter de wereldmarkt. En dan gaat het uiteraard om de twee groepen van formaat, LVMH en Pinault-Printemps-Redoute, die samen met Gucci een twintigtal prestigieuze merken vertegenwoordigen. Om er maar enkele te noemen: Louis Vuitton, Christian Lacroix, Kenzo, Thomas Pink, Céline en Loewe voor de eerste, Yves Saint-Laurent en Sergio Rossi voor de tweede. Dan zijn er nog een aantal grote Italiaanse namen zoals Versace, Armani, Bulgari en Todd’s, terwijl een aantal beroemde juweliers _ Cartier en Tiffany’s met name _ het beeld vervolledigen.

“De luxemarkt telt alles bij elkaar slechts een beperkt aantal spelers,” zo luidt het commentaar van Arnaud de Bergeyck, associate bij vastgoedmakelaar Healey & Baker. “Dergelijke ketens beconcurreren elkaar op wereldvlak en in hun expansiestrategie zetten ze Brussel op dezelfde lijn als de andere grote Europese steden. Vanuit dat oogpunt vormt een vestiging in ons land voor hen geen echte prioriteit.”

De merken hanteren overigens erg specifieke selectiecriteria waaraan slechts weinig gebouwen voldoen. Zo moeten ze een bepaalde oppervlakte hebben (200 tot 800m²) en dienen ze te voldoen aan een aantal kenmerken op het vlak van architectuur en ligging. Louis Vuitton, bijvoorbeeld, heeft een duidelijke voorkeur voor hoekhuizen. Eveneens noodzakelijk is dat de concurrentie in de nabijheid gevestigd is, omdat de ketens nu eenmaal graag in een luxecluster bij elkaar klitten.

Topboulevard

De motor in Brussel is de Waterloolaan, waar onder andere Gucci, Chanel, Versace, Louis Vuitton, Ralph Lauren zitten en binnenkort ook Dior. Louis Vuitton gaat zijn oppervlakte verdubbelen om er een nieuw ‘concept’ in onder te brengen en een nieuwe collectie kleren. Hetzelfde geldt voor Ralph Lauren, dat voortaan ook een kindercollectie in het aanbod heeft. Louis Feraud neemt de oude boetiek De Vlaminck over. Bovenaan de laan draait de grootste operatie rond de verhuizing van Delvaux, dat zijn nieuw concept wil voorstellen op een ruimere plek.

Ten slotte is er nog de renovatie van een blok van vier gebouwen, die aan dat bovenste deel van de laan een nieuwe impuls moet geven. Thomas Pink en Delvaux hebben al beslag gelegd op de eerste fase van het project. De realisatie van het hele project moet uiteindelijk leiden tot de inrichting van vier bijkomende boetieks (twee aan de straatkant en twee achteraan) in een prestigieus kader, omdat via een koetspoort toegang verkregen wordt tot het complex. De opening is voorzien voor einde 2002.

“Binnen vijf jaar zal er evenwicht zijn tussen de twee delen van de Waterloolaan,” voegt Arnaud de Bergeyck eraan toe. “Een en ander moet ook gezien worden in het licht van de stijgende vraag en het alles bij elkaar beperkte aanbod aan gebouwen.” De huurprijzen in de buurt van het Louizaplein halen 50.000 frank per vierkante meter per jaar. Voorbij het Hilton zitten ze in een vork van 35.000 tot 40.000 frank per vierkante meter per jaar.

Expansie

De tweede luxecluster is Antwerpen, dat bekendstaat om zijn vrij modieuze neigingen. De luxemerken zijn er traditioneel gevestigd in de Huidevetterstraat, met uitlopers naar de Schuttershofstraat en het Hopland, waar onder meer Emporio Armani en Scapa World een stek gevonden hebben. Het project voor een winkelgalerij, dat ontwikkeld werd door de Multi Development Corporation zal uiteindelijk een verbinding tot stand brengen tussen de Meir en het einde van de Schuttershofstraat (Hopland). De Huidevetterstraat heeft haar succes te danken aan de talrijke merken die er zich gevestigd hebben, zoals Scapa of Scotland, Max Mara, Marina Rinaldi en Louis Vuitton. Onder de nieuwkomers tellen we onder meer Tommy Hilfiger, River Woods en Timberland. In zone A wordt een vierkante meter tegen 35.000 frank per jaar verhuurd.

Sinds een tiental jaar heeft vooral de Schuttershofstraat zich ontwikkeld. Die straat is erg gegeerd om haar kleine huizen met een onmiskenbare architecturale charme. “De aanzet voor die evolutie werd gegeven door de komst van Hermes,” legt De Bergeyck uit. “Het succes van die winkelas kan worden verklaard door zijn diversiteit. De luxehandel heeft zich er geïntegreerd met andere commerciële functies, wat het geheel een heel apart cachet geeft. Cartier, Natan, Delvaux en onlangs nog Céline en Regina Rubens, hebben intussen geopteerd voor een vestiging op die plek.” De huurprijzen schommelen er tussen 35.000 en 40.000 frank per vierkante meter per jaar.

Als een speelbal op de golven

Knokke is de derde stad die duidelijk in de gunst staat van de luxemerken. “Daar is de strategie ietwat verschillend, omdat de boetieks er eerder fungeren als geheugensteuntje,” vult De Bergeyck aan. “Er dient dan ook een zekere complementariteit gecreëerd te worden met de verkooppunten elders in het land.”

De Kustlaan blijft de belangrijkste slagader, ondanks de geringe breedte van de huizen. Brioni en Regina Rubens hebben zich zopas bij de merken gevoegd die er zich al in groten getale gevestigd hadden. Deze zomer verhuist Delvaux naar een winkel met een oppervlakte van 240m². De plaats van de Belgische lederfabrikant wordt ingenomen door Brioni. Dat wordt overigens de eerste vestiging van het Italiaanse merk in ons land. De huurprijzen in zone A liggen in de grootteorde van 35.000 frank per vierkante meter per jaar.

Véronique Pirson

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content