Charme als niche

Rosewood kende als hotelgroep een stille opgang, maar bestaat intussen toch twintig jaar.

De saga van Rosewood Hotels & Resorts begint in de Amerikaanse staat Dallas. Met een zogenaamde mansion aan Turtle Creek, nu op een boogscheut van het zakencentrum van Dallas, in de jaren twintig een buitenwijk van de stad. Daar bouwde katoenmagnaat Shephard King een soort palacio. Een Franse eetzaal, Duitse ornamenten, Spaanse kerkdeuren en andere Europese ingrediënten maakten van de nieuwbouw een lokaal wereldwonder. Ondernemers en architecten kwamen van alle kanten om zich aan het spektakelwerk te vergapen.

Met de neergang van de katoen verdween ook de familie King uit het beeld. De mansion verviel, tot einde jaren zeventig een groep privé-investeerders het goed opkocht om er een luxehotel van te maken. Met veel moeite en nog meer kosten kreeg de groep in 1979 de deuren open van The Mansion on Turtle Creek, volgens sommigen op dat ogenblik één van de beste hotels van de hele wereld.

The Mansion maakte snel naam. En geld. De groep nam drie jaar later het fameuze Bel-Air Hotel in Los Angeles over en voegde in 1984 de Hana Maui op Hawaï aan de portfolio toe. Beide prestigieuze hotels dienden als een financiële springplank, wat het management eerst niet liet blijken. In 1989 draaiden de twee etablissementen na dure restauraties weer op volle toeren en toen verkocht de groep de twee hotels voor recordbedragen waar zelfs insiders uit het hotelwereldje plat van achterover gingen.

Op dat ogenblik was Rosewood Hotels & Resorts al eigenaar geworden van de Seiyo Ginza in Tokio, maar met de opbrengsten van Bel-Air en Hana Maui begon de expansie pas echt. Bijvoorbeeld met de overname in 1991 van The Lanesborough in Londen. Of dit jaar nog met de heropstanding van het Badrutt’s Palace Hotel in het Zwitserse Sankt-Moritz. Eén van de grote nieuwsfeiten dit jaar was ook de toenadering met de reserverings-, marketing- en salesorganisatie Leading Hotels of The World.

Rosewood geldt totnogtoe als een tip voor kenners. Het is en blijft een relatief kleine keten met wereldwijd slechts 14 hotels en resorts (voor de komende twee jaar zijn er vier nieuwe gepland). De Rosewood-vestigingen stralen echter allen een eigen charme uit. Het zijn overzichtelijke hotels op mensenmaat, met een absolute prioriteit voor persoonlijke service. Ze behoren tot het hogere prijssegment en proberen die meerprijs niet alleen door service maar ook door ruimte en stijl te verantwoorden. Rosewood maakt er een erezaak van overgenomen hotels in hun oude grandeur te herstellen en daarbij moderne faciliteiten zo goed mogelijk te integreren.

MARLEEN FYNHOUDT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content