CECI N’EST PAS UNE PIPE

In een hoog tempo loodst Bart Ryckbosch ons door de tientallen zalen van The Art Institute of Chicago, Amerika’s tweede grootste museum voor schone kunsten en een van ‘s werelds meest prestigieuze. “Wij hebben 225.000 werken, waarvan er permanent zo’n 3000 tot 4000 worden tentoongesteld,” weet de 39-jarige Vlaming die in ’94 werd benoemd tot hoofdarchivaris van The Art Intitute of Chicago. Plots stopt hij zijn rondleiding : “Kijk, hier hangt een werk van Magritte.” Blauwe achtergrond, bruine pijp, en het opschrift Ceci n’est pas une pipe. “We hebben nog meer Belgisch werk : 7 schilderijen van Rubens, 3 goeie Memlings en een paar mooie tekeningen, werk van Constantin Meunier, Paul Delvaux, James Ensor…” ratelt Ryckbosch voort.

Bart Ryckbosch haalde in ’81 zijn licentie kunstgeschiedenis en oudheidkunde aande Rijksuniversiteit Gent. Hij wordt assistent van de conservator van het Museum voor Deinze en de Leiestreek en schuift twee jaar later door naar het Priester Daens-museum. Tot ’86. Dan huwt hij Lisa, een Amerikaanse die in Aalst op professioneel niveau basketbal speelde en weer huiswaarts keerde. Bart Ryckbosch trekt uiteraard mee naar de VS waar hij vrij snel werk vindt door zijn huwelijk had hij geen probleem met het verkrijgen van een werkvergunning als collections manager voor de antropologische afdeling van het Field Museum of National History. In ’90 treedt hij in dienst van de Stedelijke Monumenten- en Landschapszorg, ook in Chicago, waar hij de dossiers voorbereidt voor de gebouwen, parken en bruggen die gerestaureerd moeten worden. In ’94 wordt hij dan in dienst genomen door The Art Intitute of Chicago als hoofdarchivaris. “Ik ambieerde die functie al lang,” vertelt de rijzige Bart Ryckbosch. “Het Art Intitute of Chicago is een van de meest progressieve werkgevers van het midwesten van de VS zo bieden ze bijvoorbeeld sociale zekerheid aan de levensgezel van de werknemer. Veel buitenlanders krijgen hier een kans om te werken. Onder het personeel (1400 mensen) worden 30 veschillende talen gesproken, gaande van Vlaams tot Russisch, Koreaans en Kantonees.” Lachend voegt hij eraan toe : “En we worden ook zeer goed betaald.”

Als hoofdarchivaris heeft Bart Ryckbosch 45 mensen onder zich en beschikt hij over een jaarlijks budget van 1,2 miljoen dollar. Het totale museumbudget bedraagt 100 miljoen dollar.

BART RYCKBOSCH (THE ART INSTITUTE OF CHICAGO) Dit museum is een van de meest progressieve werkgevers van het midwesten van de VS.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content