Casino
De omzetcijfers over het derde kwartaal bevestigen de verhoopte ommekeer voor de Franse retailer Casino (zie ook IB40B). De tradingupdate kreeg applaus op alle banken, omdat de cijfers zowel in Frankrijk als internationaal boven de verwachtingen uitkwamen. Maar vooral de ommekeer in Frankrijk was een hele opluchting voor de markt. Na amper 0,4 % organische groei (exclusief overnames en desinvesteringen) in Frankrijk in het tweede trimester was er een gevoelige verbetering in het derde kwartaal met +2,6 %. Bovendien was het herstel breed over alle eigen ketens (hypermarkten en discount). Ook de organische groei van 5,2 % in Latijns-Amerika was een meevaller. De omzet in Azië ging wel met 2,9 % achteruit, als we naar de organische ontwikkeling kijken. Dat had te maken met de moeilijke omstandigheden in Thailand in augustus.
Door een negatief wisselkoerseffect van 11,8 % (vooral door de enorme verzwakking van de Braziliaanse real) lag de groepsomzet met 10,68 miljard EUR 10,7 % lager dan in de periode juli-september van 2014. Casino heeft sinds 2012 een duidelijk groeilandenetiket (55 % van de groepsomzet in het eerste semester), en dat speelt de groep parten. De koers zakte enkele weken geleden naar een vijfjaarsdieptepunt en naar minder dan de helft van de piekkoers van vorig jaar.
In 2012 verwierf Casino de controle over Grupo Pao de Açucar (GPA). GPA is veruit de grootste winkelketen van Brazilië, een land dat door een diepe crisis gaat. Het is aanwezig in het grootste land van Latijns-Amerika met alle mogelijke winkeltypes: van de Extra-hypermarkten over de supermarktenketen Extra Supermercado tot de buurtwinkels Extra Minimercado. Casino heeft er de leidersplaats te pakken. Die positie van leider of co-leider heeft de groep ook verworven in de andere drie opkomende landen waar ze actief is. De keten Exito uit Colombia (met enige activiteiten in Uruguay) is de tweede aanwezigheid in Zuid-Amerika en Casino is er marktleider. Ook in Azië is de retailgroep prominent aanwezig in Thailand en Vietnam, telkens met de keten Big C. In Thailand mag ze ook het marktleiderschap claimen. Op de zeer beloftevolle, maar ook weinig ontwikkelde Vietnamese markt baat de groep een aantal hypermarkten uit, meestal in shoppingcentra.
Er is echter ook nog de thuismarkt Frankrijk, en dat is de jongste jaren geen gemakkelijk verhaal. De hypermarkten Géant Casino zagen op de eerste plaats af, maar herstelden mooi (+3,9 %) in het derde trimester. De groep voert bij onze zuiderburen een heel diverse strategie, waarbij er, naast hypermarkten, ook plaats is voor buurtwinkels (onder meer de merknamen SM Casino en Monoprix) en met de ketens Franprix en Leader Price ook voor het segment van de hard discount. In de e-commerce is Cnova een waar succesverhaal.
Conclusie
Ondanks het groeiprofiel in de opkomende landen noteert het aandeel met een korting van 10 % ten opzichte van het Europees gemiddelde, tegen 13 keer de verwachte winst voor dit jaar, 8,5 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) en vooral slechts 0,8 keer de verwachte boekwaarde. Verder koersherstel te verwachten.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier