CARPLAST. DE GROENE GOLF
Bumpers en koplampen uit kunststof recycleren moet op termijn goed zijn voor 150 banen in België.
De 40-jarige Tom Hye verliet begin mei zijn vetbetaalde en vaste job als sales en marketing manager Zuid-Europa en Frankrijk bij de multinational Henkel-Teroson om een piepkleine KMO te beginnen. Zijn bvba Carplast biedt een gloednieuw produkt : het herstellen van bumpers en koplampen uit kunststof.
Tot voor kort werden beschadigde bumpers en koplampen uit kunststof meteen weggegooid. Een eventuele recyclage was zeer complex en dus ekonomisch niet renderend. Tom Hye ontwikkelde de voorbije vijf jaar bij Teroson een systeem om de attributen goedkoper te herstellen. Na vijf jaar onderzoek en een investering van 50 miljoen frank, werd de nieuwe metode voorgesteld op Automechanik, de beurs voor auto-onderdelen in Frankfurt.
Teroson heeft het patent op de metode, maar wou zelf geen recyclagebedrijf starten. Hye wél, verliet Teroson en investeerde 2,5 miljoen frank in Carplast. Vandaag huist hij op de Brusselsesteenweg in Overijse. “Italië, Frankrijk en Spanje zijn de meest interessante landen. Maar ik ben gestart in België. Technisch is België de beste markt met uitstekende carrossiers. De Belgische autohersteller levert zeer hoge kwaliteit. Bovendien is het merkenaanbod enorm en zijn de auto-onderdelen vrij goedkoop. “
De prijs van de auto-onderdelen is een belangrijk argument. Een bumper uit kunststof herstellen, kost 1500 frank, een nieuwe gemiddeld 8000 frank. Een besparing dus van zo’n 500 %. Bij de koplampen kan de besparing oplopen tot 800 %. Volgens Hye is alleen al de Belgische markt gigantisch. De jaarlijkse kost van de weggegooide bumpers bedraagt 2,4 miljard frank, zonder de prijs voor ophaling en verbranding. De Teroson-metode maakt een derde van de bumpers herstelbaar, of jaarlijks 112.000 auto’s.
In 1997 wil Hye een vierde van de te herstellen Belgische markt inpalmen. Vanaf begin september werken drie mensen bij Carplast, een eerste kontrakt met een automerk is binnen. Voor dit jaar verwacht hij een omzet van 30 miljoen, begin 1996 wordt een filiaal in Italië geopend. “Op termijn geef ik werk aan 20 mensen in België. De Teroson-metode moet in België goed zijn voor 150 jobs. Het is een enorme werkverschaffer want de herstelling gebeurt louter manueel. ” Met Ovam zijn onderhandelingen bezig over de bouw van een recyclagelijn voor auto’s. En met het ministerie van Tewerkstelling wordt gesleuteld aan een specifieke opleiding.
TOM HYE (CARPLAST) Een nieuwe bumper uit kunststof kost gemiddeld 8000 frank, een bumper herstellen 1500 frank.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier