Carglass houdt van strenge winters
Een van de grootste Limburgse belastingbetalers is Carglass. In 2010 droeg het autoruitenbedrijf 17,7 miljoen euro bij aan de schatkist. Het Belux-hoofdkantoor van de groep is gevestigd in Hasselt.
Carglass is een naam als een klok. De hersteller en vervanger van autoruiten werkt dan ook hard aan zijn naambekendheid. En dat is geen overbodige luxe. “We moeten top of mind zijn bij de consument, want die doet slechts één keer om de zes tot zeven jaar een beroep op ons”, zegt Jean-Paul Teyssen, de gedelegeerd bestuurder van Carglas Belux.
Glasschade hangt nauw samen met het weer. 2010 was met zijn strenge winter en hete zomer een buitengewoon goed jaar voor Carglass. Verwarming en airconditioning zijn niet goed voor ruiten. En sneeuw, vorst en strooisel veroorzaken extra steenslag op de weg en vergroten dus de kans op schade aan de autoruiten.
Toch ligt de focus bij Carglass niet op de technische boodschap. Klantvriendelijkheid staat voorop. “Consumenten worden steeds veeleisender. Dat het technische werk in orde is, wordt als vanzelfsprekend gezien”, verklaart Jean-Paul Teyssen.
Hasselt als kenniscentrum
“Wij zijn een servicegerichte onderneming”, vult verkoop- en marketingdirecteur Caroline Ameloot aan. “Onze werknemers helpen mensen met problemen. Ze moeten commercieel en vriendelijk zijn.” Blijkbaar lukt dat aardig, want in tevredenheidenquêtes geeft 98 procent van de klanten aan tevreden te zijn.
De Limburgse hoofdstad vervult daarbij een spilfunctie. Daar zetelen het hoofdkantoor voor België en Luxemburg en de belcentrale met 75 werknemers. Ook het distributiecentrum voor de Benelux en Duitsland is in Hasselt gevestigd. Het heeft 225.000 autoruiten in voorraad. Het fungeert ook als schakel tussen Carglass-moeder Belron (op haar beurt een dochterbedrijf van D’Ieteren) en landen zoals Brazilië en Rusland. Daarvoor houdt het zeldzame ruiten en toebehoren in voorraad.
In november vorig jaar opende in Hasselt ook het Carglass-opleidingcentrum. Jaarlijks geeft de onderneming 3000 opleidingen, goed voor 22.000 werkuren. “Je kan ons beroep op geen enkele schoolbank leren”, duidt Caroline Ameloot. “We ontwikkelen zelf gereedschap voor het bewerken van autoruiten”, vult Jean-Paul Teyssen aan. “Die expertise dragen we ook wereldwijd uit in de 33 landen waar Belron actief is. Het wereldwijde hoofd van de technische dienst is een Belg. Ruim de helft van de technische medewerkers van de groep werkt in Hasselt. Vandaaruit verspreiden zij hun kennis wereldwijd.” Geregeld komen ook medewerkers uit andere landen naar Hasselt voor de uitwisseling van beste praktijken.
De komende jaren gaat steeds meer aandacht naar die wereldwijde kennisoverdracht. Want de bomen groeien zelfs op de Belgische markt niet tot in de hemel. Carglass haalde in 1996 een omzet van 38 miljoen euro. Die was in 2010 aangedikt tot 208 miljoen euro. De onderneming verwierf er vorig jaar de trofee Trends Supergazelle mee. De fiscale aanpak van bedrijfswagens kan de groei afremmen. Bedrijfswagens rijden doorgaans meer kilometers, wat de kans op glasschade verhoogt. Maar het winteroffensief maakt dan weer veel goed.
WOLFGANG RIEPL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier