CARGLASS. Barsten of breken

Een beschadigde autoruit hoeft niet noodzakelijk vervangen te worden : herstellen is vaak ook mogelijk. Carglass probeert die boodschap erin te hameren.

Regelmatige luisteraars van de BRTN-radiozenders zullen het onderhand wel weten : “Autoruit stuk ? Bel Carglass. Carglass herstelt, Carglass vervangt. ” Wie een barst in zijn voorruit heeft, wordt aangespoord zich naar Carglass te spoeden of Carglass ter plaatse te laten komen door een 0800-nummer te vormen.

Weet de radioluisteraar echter wat er precies verteld wordt ? Hij weet wel dat Carglass bestaat : de spontane naambekendheid ligt iets boven de 40 %, zo vernemen we van sales & marketing manager Peter Van Sande, en de geholpen bekendheid van Carglass bedraagt zelfs meer dan 70 %. “Dat zijn zeer goede cijfers, want het gaat hier om een relatief banaal produkt, ” zegt hij.

Voor de konsument is het relatief eenvoudig : herstellen van een autoruit staat gelijk aan vervangen. Zo simpel is het echter niet. Het blijkt dat bepaalde gevallen van glasschade gerepareerd kunnen worden zonder een nieuwe ruit te plaatsen. “Nog maar weinig mensen zijn zich bewust van de mogelijkheid om te herstellen. Dat is nog niet doorgedrongen, ” zegt Van Sande. “De herstellingsmarkt bestaat al enige tijd, maar is toch een relatief onbekend gegeven. “

GOEDKOPER.

Vroeger waren autoruiten in rubber gevat, zodat het vervangen ervan nauwelijks twintig minuten kostte. Een jaar of tien geleden kwam echter de verlijmingstechniek opzetten. Een voordeel daarvan is dat de ruit er niet meer zo gemakkelijk uitvliegt ; de verlijming heeft zelfs een verstevigend effekt op het koetswerk. Aanvankelijk was het vervangen van zo’n ruit een tijdrovende bezigheid, omdat de lijm 24 uur moest drogen. Door het gebruik van nieuwe lijmsoorten is de droogtijd inmiddels verminderd tot maximum drie kwartier, zodat men na een geval van glasschade binnen de twee uur weer op weg kan.

Momenteel wordt zowat 5 % van de beschadigde autoruiten hersteld en niet vervangen ; bij Carglass ligt dat percentage nu op 15 %. “Tot 35 % zou gerepareerd kunnen worden als men onmiddellijk naar ons toe kwam, ” aldus Peter Van Sande.

Herstellen is aanzienlijk goedkoper dan vervangen. Een nieuwe ruit plaatsen kost 10.000 frank, repareren slechts 2000 frank. Is Carglass dan een dief van zijn eigen portemonnee ? Blijkbaar wel. “Wij zijn milde weldoeners voor partikulieren en verzekeringsmaatschappijen, ” zegt Van Sande.

BUDGET.

In januari en februari van dit jaar voerde Carglass een promotie voor de herstellingen, met een tijdelijke prijsdaling van 2000 naar 500 frank. De (radio-)spot had een ruime impact : het percentage reparaties steeg van 15 naar 25 %.

Waarom zit Carglass niet op de televisie, die toch het gedroomde medium is om een demonstratie te geven ? Het bedrijf koos voor de radio, omdat die beter paste in het beschikbare budget. Radio biedt de mogelijkheid om acht tot tien keer per jaar tien dagen achtereen in de eter te zijn. Dat geeft een grote repetitieve kracht. “Met hetzelfde budget zouden we op de televisie maximum twee aktieve perioden kunnen hebben, ” aldus Van Sande. “En ik vrees dat twee perioden niet volstaan om de reflex ‘herstellen, niet vervangen’ erin te hameren. “

Zou lokale televisie dan een oplossing kunnen zijn ? Dat biedt immers de voordelen van televisie tegen een lagere prijs. Bovendien bestaat de mogelijkheid om de lokale filialen onder de aandacht te brengen. Dat moet overigens, want de commercials op de lokale tv dienen geregionalizeerd te zijn. Maar, zo betoogt Van Sande, “budgettair zitten we dan toch weer met hetzelfde probleem. Als je heel Vlaanderen en Brussel wil bereiken via de lokale televisie, dan ben je niet goedkoper uit dan bij VTM. “

STABIEL.

De filialen worden ook ingezet als medium. Peter Van Sande zegt dat men zal werken aan de zichtbaarheid van de vestigingen : de bewegwijzering wordt verbeterd, de inplanting wordt anders aangepakt. “In Leuven en Hasselt bijvoorbeeld zijn we weggegaan uit de industriegebieden. De huurprijzen liggen dan wel wat hoger, maar het is een verantwoorde strategie. ” In Leuven is Carglass nu gevestigd tussen de garages van diverse merkvertegenwoordigers. Dat heeft ook voordelen, omdat een deel van de aktiviteiten in onderaanneming bij de merkdealers wordt uitgevoerd.

In een paar jaar tijd is Carglass gegroeid van 12 naar 30 vestigingen. Men neemt vooral markt af van de individuele garages, die trouwens eveneens minder uitlaten en banden monteren. Ook voor die dingen bestaan immers gespecializeerde ketens (Speedy, Carex) die de automobilist snel van dienst zijn.

Momenteel vertoont de automarkt een zekere slapte : het aantal nieuwe inschrijvingen gaat in dalende lijn. Carglass ondervindt daarvan echter geen nadelige gevolgen. Van Sande : “Wij moeten het hebben van het totale wagenpark, en dat groeit nog steeds. De kans op een kapotte ruit heeft weinig te maken met de ouderdom van de wagen. Of het een groeimarkt is ? Wij analyzeren vrij nauwkeurig het aantal en de aard van de schadegevallen, en de cijfers zijn relatief stabiel. Het aantal kapotte zijruiten neemt wel licht toe : dat heeft te maken met vandalisme. “

A.V.P.

PETER VAN SANDE (CARGLASS) “Wij zijn milde weldoeners voor partikulieren en verzekeringsmaatschappijen. “

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content